Työmotivaatiotekijöiden merkitsevyys logistiikkaorganisaatiossa
Vaarankorpi, Jaakko (2022)
Vaarankorpi, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716187
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi S-Ryhmän logistiikkayhtiö Inex Partners Oy. Tutkimus kohdistettiin päivittäistavarakaupan terminaalilogistiikan organisaatioon. Tutkimuksen tehtävänä oli tutkia työmotivaatioon vaikuttavien tekijöiden merkitsevyyttä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa työmotivaatiotekijöistä ja niihin vaikuttamisen merkityksestä opinnäytetyön tietoperustan, sekä tutkimustulosten avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia toimenpidesuunnitelmien tueksi. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysymykset koostuivat taustatietojen kartoituksesta, viisiportaisella Likert-asteikolla arvioitavista kysymyksistä, monivalintakysymyksistä, sekä yhdestä vapaaehtoisesta omin sanoin vastattavasta kysymyksestä. Tutkimusaineistoa tulkittiin pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin tulkitsemalla vastausten keskiarvoa ja keskihajontaa, sekä toteuttamalla taustamuuttujavertailua ristiin taulukointia hyödyntäen. Tutkimus tuotti selkeän ja johdonmukaisen tuloksen. Tutkimustulosten perusteella henkilöstö kokee merkitsevimmiksi työmotivaatiotekijöiksi työilmapiirin, tasapuolisen kohtelun, kokemuksen työssä onnistumisesta, työajat ja työvuorokierrot, rahallisen palkitsemisen, sekä työnantajan joustavuuden. Vähiten merkitseviksi koettiin työnantajan imago ja julkisuuskuva, työmatka, yrityksen toimiala, arvot, visiot ja strategia, yritys-kulttuuri, mahdollisuus ylitöihin, virkistystoiminnan tukeminen, työn yhteiskunnallinen merkityksellisyys ja arvostus, sekä viestintä. Toimeksiantajan kannattaa panostaa ensisijaisesti kokemukseen työssä onnistumisesta, työn sisältöön, mielenkiintoisuuteen ja vaihtelevuuteen, sekä työn tärkeyden kokemukseen yrityksen sisällä. Nämä sisäiset motivaatiotekijät olivat tutkimustulosten mukaan merkitseviä. Toisaalta toimeksiantajan ei kannata sivuuttaa hygieniatekijöiden merkitystä. Ulkoiseen motivaatioon vaikuttavien hygieniatekijöiden heikentyminen voi johtaa nopeasti voimakkaaseen tyytymättömyyteen. Tutkimuksen perusteella toimeksiantajan keskeinen haaste piilee siinä, miten suorittavaa työtä tekevän, melko matalasti koulutetun ja urakehitykseen maltillisesti suhtautuvan organisaation sisäiseen motivaatioon voidaan vaikuttaa ja sitä kautta pitkävaikutteisesti parantaa organisaation suorituskykyä, ammattitaitoa ja sitoutuneisuutta.