C2C markkinointi matkareittien luomiseen
Casacci, Marco (2022)
Casacci, Marco
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917044
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoite on ymmärtää C2C-markkinoinnin merkitys liiketoiminnassa matkailualan ympäristössä. Päätavoitteen saavuttamiseen asetettiin kolme alatavoitetta. Ensimmäinen alatavoite on ymmärtää C2C-ostoprosessin kulkua. Toisena tavoitteena on ymmärtää ja tutkia, millä tavalla markkinointitoimistot lähestyvät kuluttajia ja kolmantena tavoitteena on tutkia ja ymmärtää lukijoiden rakentamia matkareittejä.
Työ on tutkimustyyppinen, johon tehtiin kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus. Kvalitatiiviselle tutkimukselle pidetiin neljä haastattelua neljän eri Visit-organisaation edustajan kanssa. Kvantitatiivinen tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena, johon saatiin 159 vastaajalta vastauksia. Molemmille tutkimuksille tehtiin omat analyysit ja vertailut. Lopulta vertailtiin kvantitatiivisen tutkimuksen ja kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Elämys Group oy:lle. Yritys on yksityinen, suomalainen matkatoimisto, joka järjestää monenlaisia matkoja ja tapahtumia ympäri maailmaa niin yksityisille kuluttajille kuin yrityksille. Opinnäytetyön tarkoitus on päivittää Elämys Groupin ymmärrystä kuluttajien käyttäytymisestä hyödyntämällä C2C-markkinointia. Tietoperustalla, sekä kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksilla oli tarkoitus saavuttaa tämä tavoite.
Työ on tutkimustyyppinen, johon tehtiin kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus. Kvalitatiiviselle tutkimukselle pidetiin neljä haastattelua neljän eri Visit-organisaation edustajan kanssa. Kvantitatiivinen tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena, johon saatiin 159 vastaajalta vastauksia. Molemmille tutkimuksille tehtiin omat analyysit ja vertailut. Lopulta vertailtiin kvantitatiivisen tutkimuksen ja kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Elämys Group oy:lle. Yritys on yksityinen, suomalainen matkatoimisto, joka järjestää monenlaisia matkoja ja tapahtumia ympäri maailmaa niin yksityisille kuluttajille kuin yrityksille. Opinnäytetyön tarkoitus on päivittää Elämys Groupin ymmärrystä kuluttajien käyttäytymisestä hyödyntämällä C2C-markkinointia. Tietoperustalla, sekä kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksilla oli tarkoitus saavuttaa tämä tavoite.