Verohallinnon ja palkkapalveluyritysten välinen syvennetty yhteistyö
Hautamaa, Eija (2022)
Hautamaa, Eija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Verohallinnon ja palkkapalveluyritysten välistä syvennettyä yhteistyötä. Opinnäytetyön avulla halutaan kerätä tietoa toimeksiantajalle palkkapalveluyritysten näkemyksistä, kokemuksista ja tyytyväisyydestä syvennettyä yhteistyötä kohtaan. Tutkimuksen avulla halutaan saada vastaus siihen, mitkä ovat palkkapalveluyhteistyön ongelmakohtia sekä millä tavoin yhteistyötä ja sen toimintatapoja voitaisiin parantaa.
Tutkimuksessa teoreettinen viitekehys muodostui uudesta julkisjohtamisen teoriasta, syvennetystä asiakasyhteistyöstä ja Verohallinnon roolin muutoksesta.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna syvennetyssä palkkapalveluyhteistyössä mukana oleville yrityksille. Haastatteluun osallistuneet palkkapalveluyritykset ovat mukana syvennetyssä yhteistyössä Verohallinnon kanssa. Haastattelu jakautui kolmeen teemaan, ja siihen osallistuivat kaikki viisi syvennetyssä palkkapalveluyhteistyössä mukana olevaa yritystä.
Aikaisemmat tutkimukset ovat käsitelleet uuden julkisjohtamisen näkökulmaa, julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välistä luottamusta ja yhteistyötä sekä miten Verohallinto on muuttanut toimintatapojaan vuosien aikana. Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista voidaan päätellä, että syvennetty palkkapalveluyhteistyö on lisännyt luottamusta Verohallintoa kohtaan. Palkkapalveluyritykset arvostavat syvennettyä yhteistyötä ja kokevat sen tarpeelliseksi. Syvennettyyn yhteistyöhön on oltu pääosin tyytyväisiä. Palkkapalveluyritykset toivoisivat yhteistyön olevan aktiivisempaa, kuin mitä se tällä hetkellä on. Palkkapalveluyritykset kehittäisivät syvennettyä yhteistyötä mm. niin, että vuositapaamisia järjestettäisiin aktiivisesti ja palkanlaskijoiden olisi mahdollista saada neuvontaa myös puhelimen välityksellä.
Tutkimuksessa teoreettinen viitekehys muodostui uudesta julkisjohtamisen teoriasta, syvennetystä asiakasyhteistyöstä ja Verohallinnon roolin muutoksesta.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna syvennetyssä palkkapalveluyhteistyössä mukana oleville yrityksille. Haastatteluun osallistuneet palkkapalveluyritykset ovat mukana syvennetyssä yhteistyössä Verohallinnon kanssa. Haastattelu jakautui kolmeen teemaan, ja siihen osallistuivat kaikki viisi syvennetyssä palkkapalveluyhteistyössä mukana olevaa yritystä.
Aikaisemmat tutkimukset ovat käsitelleet uuden julkisjohtamisen näkökulmaa, julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välistä luottamusta ja yhteistyötä sekä miten Verohallinto on muuttanut toimintatapojaan vuosien aikana. Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista voidaan päätellä, että syvennetty palkkapalveluyhteistyö on lisännyt luottamusta Verohallintoa kohtaan. Palkkapalveluyritykset arvostavat syvennettyä yhteistyötä ja kokevat sen tarpeelliseksi. Syvennettyyn yhteistyöhön on oltu pääosin tyytyväisiä. Palkkapalveluyritykset toivoisivat yhteistyön olevan aktiivisempaa, kuin mitä se tällä hetkellä on. Palkkapalveluyritykset kehittäisivät syvennettyä yhteistyötä mm. niin, että vuositapaamisia järjestettäisiin aktiivisesti ja palkanlaskijoiden olisi mahdollista saada neuvontaa myös puhelimen välityksellä.