Distansundervisning i musik : en kvalitativ studie om musikpedagogers erfarenheter av instrumentundervisning på distans
Salonen, Evelina (2022)
Salonen, Evelina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä musiikinopettajilla on soiton etäopetuksesta ja mitä opetusmenetelmiä he käyttävät soiton etäopetuksessa. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat "Millä tavalla musiikinopettajat ovat sopeuttaneet soitinopetustaan siirtyessään lähiopetuksesta etäopetukseen?" ja "Mitä etuja ja haittoja musiikinopettajat ovat kokeneet soiton etäopetuksessa?". Kysymysten vastaamiseen käytin hermeneuttista tutkimuslähestymistapaa ja tiedonkeruumenetelmänä kvalitatiivisia haastatteluja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat muun muassa, että suurimmat sopeutukset etäopetukseen ovat tapahtuneet musiikinopettajien opetusmenetelmissä, kun taas oppituntien sisältö on pysynyt suhteellisen ennallaan. Digitaalisten työkalujen käyttö on lisääntynyt ja opetusmenetelmät on paremmin strukturoitu. Valtaosa vastaajista suhtautuvat etäopetukseen myönteisesti, vaikka tutkimus osoittaakin, että he kokivat etäopetuksessa olevan enemmän haittoja kuin etuja. He uskovat etäopetuksen täydentävän lähiopetusta ja kokevat saaneensa useita uusia työkaluja ja ideoita etäopetuksen ansiosta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat muun muassa, että suurimmat sopeutukset etäopetukseen ovat tapahtuneet musiikinopettajien opetusmenetelmissä, kun taas oppituntien sisältö on pysynyt suhteellisen ennallaan. Digitaalisten työkalujen käyttö on lisääntynyt ja opetusmenetelmät on paremmin strukturoitu. Valtaosa vastaajista suhtautuvat etäopetukseen myönteisesti, vaikka tutkimus osoittaakin, että he kokivat etäopetuksessa olevan enemmän haittoja kuin etuja. He uskovat etäopetuksen täydentävän lähiopetusta ja kokevat saaneensa useita uusia työkaluja ja ideoita etäopetuksen ansiosta.