Opiskelijoiden näkemykset TAMKin JobTeaserin viestinnästä : tavoittava ja vaikuttava viestintä
Martikainen, Anna (2022)
Martikainen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917070
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin TAMK Urapalveluilla suoritettua harjoittelua seuranneena itsenäisenä projektina. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää TAMKin opiskelijoiden näkemyksiä TAMKin pääasiallisen työnvälitysalusta JobTeaserin viestintäkanavista ja -keinoista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saatujen tietojen pohjalta luoda kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten viestinnän suunnitteluun, toteutukseen ja mittaukseen.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin viittä TAMKin opiskelijaa eri aloilta teemahaastatteluin. Haastateltavilta kerättiin tietoa heidän käyttämistään työnhakualustoista ja sosiaalisen median kanavista, ajatuksia kiinnostavasta viestinnästä sekä mielipiteitä JobTeaserin viestintäkanavista ja -keinoista. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa havaittiin, että opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä TAMKin JobTeaserin viestintään. Alusta oli jossain määrin tuttu kaikille vastaajille, mutta sen ominaisuudet eivät olleet kovin hyvin tiedossa. Suurin osa vastaajista oli kuullut JobTeaserista koulussa opettajalta, mutta vain hyvin pikaisesti ja pintapuolisesti.
Opiskelijat kaipaavat mahdollisimman kohdennettua viestintää asioista, jotka liittyvät heihin ja joista he jotenkin hyötyvät. He kokevat työ- ja harjoittelupaikkojen olevan palvelun kiinnostavin ominaisuus, josta pitäisi viestiä enemmän. JobTeaserin jo käytössä olevia viestintäkanavia he pitivät suurimmaksi osaksi hyvinä, mutta erityisesti uutiskirje tai muut vastaavat monille lähetettävät massasähköpostit saivat kritiikkiä. Vastaajat arvostavat yksinkertaista ja selkeää, mutta persoonallista viestintää. JobTeaserin viestintää voi jatkossa kehittää entistä paremmaksi esimerkiksi sidosryhmä- ja resurssianalyysilla, muutamiin hyväksi todettuihin kanaviin panostamalla sekä viestien oikeanlaisella kohdentamisella.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin viittä TAMKin opiskelijaa eri aloilta teemahaastatteluin. Haastateltavilta kerättiin tietoa heidän käyttämistään työnhakualustoista ja sosiaalisen median kanavista, ajatuksia kiinnostavasta viestinnästä sekä mielipiteitä JobTeaserin viestintäkanavista ja -keinoista. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa havaittiin, että opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä TAMKin JobTeaserin viestintään. Alusta oli jossain määrin tuttu kaikille vastaajille, mutta sen ominaisuudet eivät olleet kovin hyvin tiedossa. Suurin osa vastaajista oli kuullut JobTeaserista koulussa opettajalta, mutta vain hyvin pikaisesti ja pintapuolisesti.
Opiskelijat kaipaavat mahdollisimman kohdennettua viestintää asioista, jotka liittyvät heihin ja joista he jotenkin hyötyvät. He kokevat työ- ja harjoittelupaikkojen olevan palvelun kiinnostavin ominaisuus, josta pitäisi viestiä enemmän. JobTeaserin jo käytössä olevia viestintäkanavia he pitivät suurimmaksi osaksi hyvinä, mutta erityisesti uutiskirje tai muut vastaavat monille lähetettävät massasähköpostit saivat kritiikkiä. Vastaajat arvostavat yksinkertaista ja selkeää, mutta persoonallista viestintää. JobTeaserin viestintää voi jatkossa kehittää entistä paremmaksi esimerkiksi sidosryhmä- ja resurssianalyysilla, muutamiin hyväksi todettuihin kanaviin panostamalla sekä viestien oikeanlaisella kohdentamisella.