Organisaation prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen ISO 9001:2015 standardin mukaisesti : case: Scandiservice Oy
Vihlman, Susanna (2022)
Vihlman, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917106
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee organisaation prosessien tunnistamista ja kuvaamista ISO 9001:2015 standardin vaatimusten mukaisesti. Työn tavoitteena oli Scandiservice Oy:n liiketoimintaan sisältyvien prosessien tunnistaminen, määrittäminen ja kuvaaminen osaksi yrityksen laadunhallintajärjestelmää sekä saada prosessikuvauksista materiaalia laadunhallintajärjestelmän kehittämistä varten. Työn tarkoituksena oli tehdä tunnistetuista ja määritellyistä prosesseista prosessikuvaukset ISO 9001:2015 standardin vaatimusten mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin ISO 9001:2015 standardiin ja sen antamiin vaatimuksiin prosessien määrittämiselle. Tämän jälkeen perehdyttiin prosesseihin sekä niiden tunnistamiseen ja kuvaamiseen tavalla, joka täyttää standardin vaatimukset. Työn empiirisessä osuudessa tutkimusstrategiana käytettiin laadullista case-tutkimusta. Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu ja puolistrukturoidut haastattelut, joissa haastateltiin Scandiservicen johtoryhmän kolmea jäsentä. Haastatteluiden tavoitteena oli saada tietoa yrityksen liiketoiminnasta, siihen sisältyvistä prosesseista ja prosessivaiheista niiden kuvaamista varten.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena tunnistettiin ja määritettiin Scandiservicen prosessit yrityksen laadunhallintajärjestelmää varten. Tunnistetuista prosesseista tehtiin prosessikartta sekä ydinprosesseista yleiskuvaukset ja prosessikaaviot ISO 9001:2015 standardin mukaisesti. Kuvaukset eivät vielä täyttäneet kaikkia standardin vaatimuksia, sillä yleiskuvauksissa on vielä muutamia puuttuvia kohtia. Siksi toimeksiantajalle suositeltava kehittämisehdotus on, että Scandiservicen kannattaa kehittää kaikille ydinprosesseilleen jatkuvan parantamisen suunnitelma. Näin prosessien yleiskuvaukset tulevat myös täyttämään ISO 9001 standardin vaatimukset. Toisena kehitysehdotuksena on, että Scandiservicen kannattaa toteuttaa prosessikuvaukset myös tärkeimmille tukiprosesseilleen. Sen jälkeen yrityksen prosessikuvaukset täyttävät kokonaisuudessaan ISO 9001:2015 standardin vaatimukset prosessien määrittämiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin ISO 9001:2015 standardiin ja sen antamiin vaatimuksiin prosessien määrittämiselle. Tämän jälkeen perehdyttiin prosesseihin sekä niiden tunnistamiseen ja kuvaamiseen tavalla, joka täyttää standardin vaatimukset. Työn empiirisessä osuudessa tutkimusstrategiana käytettiin laadullista case-tutkimusta. Tutkimusmenetelmiksi valittiin teemahaastattelu ja puolistrukturoidut haastattelut, joissa haastateltiin Scandiservicen johtoryhmän kolmea jäsentä. Haastatteluiden tavoitteena oli saada tietoa yrityksen liiketoiminnasta, siihen sisältyvistä prosesseista ja prosessivaiheista niiden kuvaamista varten.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena tunnistettiin ja määritettiin Scandiservicen prosessit yrityksen laadunhallintajärjestelmää varten. Tunnistetuista prosesseista tehtiin prosessikartta sekä ydinprosesseista yleiskuvaukset ja prosessikaaviot ISO 9001:2015 standardin mukaisesti. Kuvaukset eivät vielä täyttäneet kaikkia standardin vaatimuksia, sillä yleiskuvauksissa on vielä muutamia puuttuvia kohtia. Siksi toimeksiantajalle suositeltava kehittämisehdotus on, että Scandiservicen kannattaa kehittää kaikille ydinprosesseilleen jatkuvan parantamisen suunnitelma. Näin prosessien yleiskuvaukset tulevat myös täyttämään ISO 9001 standardin vaatimukset. Toisena kehitysehdotuksena on, että Scandiservicen kannattaa toteuttaa prosessikuvaukset myös tärkeimmille tukiprosesseilleen. Sen jälkeen yrityksen prosessikuvaukset täyttävät kokonaisuudessaan ISO 9001:2015 standardin vaatimukset prosessien määrittämiselle.