Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Annosmallimateriaali ja ravitsemussuositusten mukaisen kouluruokailun edistäminen Hyvinkään kaupungin kouluissa

Sunikka, Venla (2022)

 
Avaa tiedosto
Sunikka_Venla.pdf (2.094Mt)
Lataukset: 


Sunikka, Venla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917223
Tiivistelmä
Maksuttoman, lakisääteisen kouluruokailun tehtävä on sen 70-vuotisen historian aikana laajentunut ravitsemuksen turvaamisesta oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseen. Ruokailun ravitsemukselliset tavoitteet eivät kuitenkaan aina täyty, koska kaikki oppilaat eivät nauti koululounaan aterianosia suositusten mukaisesti.

Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hyvinkään kaupungin ateriapalveluille. Sen tavoitteena oli luoda annosmallimateriaali, joka tukisi oppilaiden ravitsemussuositusten mukaista kouluruokailua havainnollisten annosvalokuvien avulla. Lisäksi koottiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla kouluruokailusuositusten toteutumista voitaisiin vahvistaa.

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimusprosessin aluksi selvitettiin, miten ravitsemussuositukset olivat toteutuneet Hyvinkään kaupungin peruskouluissa syksyn 2021 aikana. Annosmallimateriaalin pohjaksi laskettiin koulujen kuuden viikon ruokalistan aterioiden ravintosisällöt. Annosmallivalokuvat laadittiin suositusannosmäärien perusteella 6–16-vuotiaille oppilaille ja kuvia testattiin kahden viikon pilotointijaksolla. Kehittämisehdotusten pohjaksi kouluruokailusta kerättiin tietoa osallistuvalla havainnoinnilla ateriapalveluilla sekä 6. ja 8. luokkalaisille teetetyllä Webropol-kyselyllä.

Tutkimustulokset osoittivat, että Hyvinkään kouluruokailun toteuttamisessa noudatettiin jo hyvin kouluruokasuosituksen käytäntöjä, mutta ravitsemussuositukset toteutuivat oppilaiden tasolla vaihtelevasti. Ruokailun kehittämistarpeet liittyivät muun muassa ruokalistaan ja annoksiin, tietoon ja oppimiseen sekä oppilaiden osallistamiseen. Annosmallivalokuvilla oli pilotointijakson aikana mahdollisesti vähäinen myönteinen vaikutus eri aterianosien menekkiin.

Tutkimuksen tuloksena luotiin annosmallivalokuviin perustuva annosmallimateriaali. Lisäksi laadittiin 14 kehittämisehdotusta, joiden avulla ravitsemussuositusten mukaista kouluruokailua voidaan edistää. Oppilaiden myönteiset asenteet terveellisiä ruokavalintoja ja ravitsemuskasvatusta kohtaan toimivat otollisena lähtökohtana ruokailun kehittämiselle.
 
The mission of free, statutory school meals has, in its 70-year history, extended from securing pupils’ nutrition to promoting their holistic well-being and learning. However, nutrition goals for school meals are not always met, as not all pupils enjoy school meal components as recommended.


The thesis was commissioned by the city of Hyvinkää. Its objective was to create a plate model material to support the recommended consumption of school meal components with the help of illustrative portion photos. Development suggestions for how to reinforce the implementation of the school meal recommendations were also compiled.


The thesis was carried out as design-based research. First, it was examined, how the nutrition recommendations had been met in the city’s comprehensive schools during the fall in 2021. The nutritional values of the meals of the school’s six-week menu were calculated as a basis for the plate model material. The plate model photographs for 6-16-year-old pupils were taken based on the recommended portion sizes, and the images were tested over a two-week pilot period. To compile the development proposals, data on school meals was collected through participatory observation in catering services and a Webropol survey for 6th and 8th graders.


The results showed that the implementation of school meals in Hyvinkää already followed the practices of the school meal recommendations well, but the nutrition recommendations were met variedly among pupils. The development needs of the school meals were related, among other things, to the menu and portions, knowledge and learning, and involvement of students. The plate model photographs had contingently a slight positive effect on the consumption of different meal components during the pilot period.


As a result of the study, a plate model material based on portion photos was created. In addition, 14 development proposals for promoting school meals in accordance with nutrition recommendations, were compiled. Pupils' attitudes towards healthy food choices and nutrition education serve as a favorable starting point for the development of school meals.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste