Moniosaaminen ja työn muotoilu
Viitanen, Anniina (2022)
Viitanen, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka HimosLomien työntekijät kokevat moniosaamisen ja kuinka työtä voitaisiin muotoilla paremmin moniosaamisen näkökulmasta. Moniosaamisella tarkoitetaan työntekijöiden kykyä työskennellä useammassa tehtävässä yrityksen sisällä. Moniosaamisesta on hyötyä erityisesti matkailualalla, jossa sesonkiluontoisuuden vuoksi kysynnän vaihtelu on suurta.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin ryhmä- ja parihaastatteluina keväällä 2022. Teemahaastatteluihin valittiin viisi HimosLomien nykyistä sekä kaksi entistä työntekijää, joilla oli kokemusta moniosaamisesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että moniosaamisen koettiin lisäävän työn monipuolisuutta ja mielekkyyttä, sekä lisäävän työntekijän ammatti- ja asiakaspalvelutaitoja. Työkierron epäsäännöllisyys ja ennakoimattomuus koettiin kuormittaviksi, samoin kuin työkiertoon liittyvä aikataulullinen riittämättömyyden tunne. Kokemus työkierron tavoiteltavuudesta oli kuitenkin hyvin henkilöriippuvaista.
Työtä voitaisiin muotoilla paremmin työn organisoinnin keinoin, eli moniosaamisen suunnittelemisella, ryhmittelemällä osaamista osaamisryppäisiin sekä luomalla yleisosaavan asiakaspalvelijan työnkuva. Työn muotoilua voidaan parantaa myös kehittämällä moniosaamista tukevia käytänteitä; sisäistä viestintää, perehdytystä sekä tukemalla työntekijää moniosaamisessa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että moniosaaminen lisää työn mielekkyyttä ja työntekijän ammattitaitoa. Työn suunnittelussa tulee kuitenkin huomioida työkierron säännöllisyys sekä työntekijöiden henkilökohtaiset toiveet työhön liittyen.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin ryhmä- ja parihaastatteluina keväällä 2022. Teemahaastatteluihin valittiin viisi HimosLomien nykyistä sekä kaksi entistä työntekijää, joilla oli kokemusta moniosaamisesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että moniosaamisen koettiin lisäävän työn monipuolisuutta ja mielekkyyttä, sekä lisäävän työntekijän ammatti- ja asiakaspalvelutaitoja. Työkierron epäsäännöllisyys ja ennakoimattomuus koettiin kuormittaviksi, samoin kuin työkiertoon liittyvä aikataulullinen riittämättömyyden tunne. Kokemus työkierron tavoiteltavuudesta oli kuitenkin hyvin henkilöriippuvaista.
Työtä voitaisiin muotoilla paremmin työn organisoinnin keinoin, eli moniosaamisen suunnittelemisella, ryhmittelemällä osaamista osaamisryppäisiin sekä luomalla yleisosaavan asiakaspalvelijan työnkuva. Työn muotoilua voidaan parantaa myös kehittämällä moniosaamista tukevia käytänteitä; sisäistä viestintää, perehdytystä sekä tukemalla työntekijää moniosaamisessa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että moniosaaminen lisää työn mielekkyyttä ja työntekijän ammattitaitoa. Työn suunnittelussa tulee kuitenkin huomioida työkierron säännöllisyys sekä työntekijöiden henkilökohtaiset toiveet työhön liittyen.