Palvelupakettien kehittäminen japanilaisille matkailijoille. CASE: Luontokeskus Haltia
Huppunen, Emilia (2022)
Huppunen, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917095
Tiivistelmä
Luontokeskus Haltian toimeksiantona tavoitteena oli muodostaa kaksi elämyksellistä palvelupakettia olemassa olevista palveluista japanilaisille matkailijoille. Tarkoituksena oli löytää asiakasryhmää aktivoivat palvelupaketit, jotka tulisivat elvyttämään japanilaisten matkailun Nuuksioon ja käyttämään luontokeskus Haltian palveluita tulevaisuudessa. Toimeksiantajayrityksen työntekijöitä oli tarkoitus havainnollistaa kohderyhmästä myynnin sekä elämyksellisyyden mahdollistamisen lisäämiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen myös laadullista analysointimenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka jaettiin japanilaisten viestintäkanavien kautta. Kyselyyn vastasi 18 japanilaista. Vastauksien analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista analysointitapaa sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Webropol-kyselyn ja tietoperustan pohjalta muotoutuneet kaksi palvelupakettia: Paketti A on perheille tarkoitettu palvelupaketti pääaktiviteettina nuotioletut ja paketti B ystäväporukoille ja kumppaneille suunnattu kolmen päivän rentoutuminen luonnon läheisen ruuan äärellä. Kiinnostusta herätti eniten ruokaan liittyvät luontomatkailun aktiviteetit sekä saunaelämykset. Elämyksellisyyttä analysoimalla elämyskolmion yksilöllisyys- ja vuorovaikutustasot toivat eniten haasteita Haltian palveluntuottamiseen.
Palvelupaketit annettiin toimeksiantajayritykselle harkintaan ja viimeisteltäväksi. Käyttämällä elämyskolmiota apuna löydettiin ne elementit mihin keskittymällä toimeksiantajalla on hyvä mahdollisuus luoda elämyksiä asiakasryhmälle. Elämyskolmio on toimiva työkalu elämyksellisten palveluiden tuottamiseen. Tutkimuksen tuloksista voi hyötyä suomalaiset luontomatkailualan palveluntarjoajat kehittämistarpeiden-sa mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen myös laadullista analysointimenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka jaettiin japanilaisten viestintäkanavien kautta. Kyselyyn vastasi 18 japanilaista. Vastauksien analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista analysointitapaa sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Webropol-kyselyn ja tietoperustan pohjalta muotoutuneet kaksi palvelupakettia: Paketti A on perheille tarkoitettu palvelupaketti pääaktiviteettina nuotioletut ja paketti B ystäväporukoille ja kumppaneille suunnattu kolmen päivän rentoutuminen luonnon läheisen ruuan äärellä. Kiinnostusta herätti eniten ruokaan liittyvät luontomatkailun aktiviteetit sekä saunaelämykset. Elämyksellisyyttä analysoimalla elämyskolmion yksilöllisyys- ja vuorovaikutustasot toivat eniten haasteita Haltian palveluntuottamiseen.
Palvelupaketit annettiin toimeksiantajayritykselle harkintaan ja viimeisteltäväksi. Käyttämällä elämyskolmiota apuna löydettiin ne elementit mihin keskittymällä toimeksiantajalla on hyvä mahdollisuus luoda elämyksiä asiakasryhmälle. Elämyskolmio on toimiva työkalu elämyksellisten palveluiden tuottamiseen. Tutkimuksen tuloksista voi hyötyä suomalaiset luontomatkailualan palveluntarjoajat kehittämistarpeiden-sa mukaisesti.