Det framtida lotsarbetet : ur den finländska lotsorganisationens perspektiv
Höglund, Rasmus; Isaksson, Jens (2021)
Höglund, Rasmus
Isaksson, Jens
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917069
Tiivistelmä
Automation och digitalisering är kontinuerligt implementerat i den maritima sektorn,
i vår avhandling fokuserar vi på hur detta kommer påverka lotsarna och hur deras yrke kommer se ut i framtiden.
Vi har valt att använda oss av en kvalitativ studiemetod och intervjuat sex personer som arbetar inom den finländska lotsorganisationen Finnpilot (lotsar, lotsåldermän och styrelsemedlemmar) för att få deras visioner över hur yrket kommer utvecklas.
Resultatet visar sig vara en blandning av den traditionella lotsningen vi har idag och en ny slags distanslotsning. Distanslotsningen kommer att förlita sig på så kallade smartfarleder, vilket innebär bland annat högteknologiska bojar som kan kommunicera med fartygen och ge dess position och annan relevant information som ström och vattenstånd. De första distanslotsningstesten kommer troligen börja om tre år och om tio år kommer 50 % av lotsningarna som utförs i Finland vara distanslotsningar.
De traditionella lotsarna kommer att centreras och lotsstationer kommer att minska, lotsarna kommer att åka till de hamnar som har behov av lots. Utbildningen och arbetet blir mer mångsidigt och IT-kunskap kommer spela en större roll.
i vår avhandling fokuserar vi på hur detta kommer påverka lotsarna och hur deras yrke kommer se ut i framtiden.
Vi har valt att använda oss av en kvalitativ studiemetod och intervjuat sex personer som arbetar inom den finländska lotsorganisationen Finnpilot (lotsar, lotsåldermän och styrelsemedlemmar) för att få deras visioner över hur yrket kommer utvecklas.
Resultatet visar sig vara en blandning av den traditionella lotsningen vi har idag och en ny slags distanslotsning. Distanslotsningen kommer att förlita sig på så kallade smartfarleder, vilket innebär bland annat högteknologiska bojar som kan kommunicera med fartygen och ge dess position och annan relevant information som ström och vattenstånd. De första distanslotsningstesten kommer troligen börja om tre år och om tio år kommer 50 % av lotsningarna som utförs i Finland vara distanslotsningar.
De traditionella lotsarna kommer att centreras och lotsstationer kommer att minska, lotsarna kommer att åka till de hamnar som har behov av lots. Utbildningen och arbetet blir mer mångsidigt och IT-kunskap kommer spela en större roll.