Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työpajalla oppimassa : työpajatoiminnan opinnollistaminen Asikkalan nuorten työpajalla

Järvinen, Saija (2022)

 
Avaa tiedosto
Jarvinen_Saija.pdf (3.456Mt)
Lataukset: 


Järvinen, Saija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017275
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistyön kohteena oli Asikkalan nuorten työpajatoiminnan opinnollistaminen. Kehittämistyön tavoitteena oli tunnistaa, minkälaista osaamista työpajan valmentautujille kertyy työpajajakson aikana ja verrata sitä tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen ja yhteisten tutkinnon osien osaamistavoitteisiin. Lisätavoitteena oli työpajan ja oppilaitoksen välisen yhteistyön kehittäminen. Oppimisympäristön tunnistamisessa käytettiin apuna selainpohjaista PAIKKO-järjestelmää, ja oppimisympäristön tunnistamisraportin laativat PAIKKOn opinnollistamisen asiantuntijat. Kehittämistyön pohjalta laadittu oppimisympäristön tunnistamisraportti julkaistiin PAIKKO-sivustolla ja työpaja voi tulevaisuudessa käyttää PAIKKO-järjestelmää apuna osaamistodistusten laatimisessa työpajan valmentautujille. Opinnäytetyön tilaajana oli Asikkalan kunnan nuorisopalvelut.

Kehittämistyön toteutuksen taustaksi tarkastellaan nuorten työpajatoimintaa, työpajaa vaihtoehtoisena oppimisympäristönä ja työpajatoiminnan nykytilaa. Kehittämistyöhön liittyvinä käsitteinä määritellään opinnollistaminen, ammatillisen koulutuksen reformi, tutkintokoulutukseen valmentava koulutus, yhteiset tutkinnon osat ja oppivelvollisuuden laajentaminen. Kehittämistyön tueksi tarkastellaan myös aiempia opinnollistamiseen liittyviä kehittämishankkeita ja tutkimuksia sekä niissä laadittuja opinnollistamisen materiaaleja.

Kehittämismenetelmänä käytettiin yhteiskehittämistä. Yhteiskehittäminen on toimintatapa, jossa kaksi tai useampi toimija tekee yhteistyötä yhteisen tehtävän ratkaisemiseksi vaihtamalla ja jakamalla tietoa ja osaamista. Yhteiskehittämisen toimijaverkkoon kuuluivat nuorten työpajan työpajaohjaajat, nuorisovastaava ja PAIKKOn opinnollistamisen asiantuntijat. Kehittämistyön menetelminä käytettiin myös säännöllisiä työyhteisöpalavereja ja toiminnan havainnointia. Kehittämistyön etenemistä ja tuloksia arvioitiin kahdesti kehittämisprosessin aikana.

Kehittämistyön tuloksena syntyi työpajan oppimisympäristön tunnistamisraportti tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen ja yhteisten tutkinnon osien osalta. Kehittämistyötä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa pohjana muun työpajalla kertyvän osaamisen tunnistamisessa. Tunnistettu oppimisympäristö antaa työpajalle mahdollisuuden tunnistaa ja dokumentoida nuorille työpajalla kertyvää osaamista ja parantaa osaltaan nuorten koulutukseen hakeutumista ja ehkäistä koulutusten keskeytymistä.

Asiasanat: työpajatoiminta, osaamisen tunnustaminen, valmentava koulutus, yhteiskehittäminen
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste