Ruokakasvatus Etelä-Pohjanmaan perusopetuksen perusopetussuunnitelmissa
Ihalainen-Heittola, Saara; Sivula, Taija (2022)
Ihalainen-Heittola, Saara
Sivula, Taija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917075
Tiivistelmä
Suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (Opetushallitus, i.a.-b) tavoitteena on antaa yhtenäinen pohja paikallisille opetussuunnitelmille, vahvistaen koko maassa koulutuksen tasa-arvoa. Kuntien omien opetussuunnitelmien ydin on ohjata opetusta edellistä tarkemmin sekä ottaa huomioon paikalliset näkökulmat ja tarpeet. Suomalaisten ravitsemussuositusten (VRN, 2018b, s. 8) keskeinen tavoite on puolestaan parantaa väestön terveyttä ravitsemuksen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ruokakasvatus on kirjattu Etelä-Pohjanmaan kuntakohtaisiin perusopetussuunnitelmiin, miten ruokakasvatus on kirjattu koulukohtaisiin lukuvuosisuunnitelmiin ja miten ruokakasvatus näkyy osana opetusta ja koulujen toimintaa sekä miten ne toteutuvat käytännössä. Tavoitteena oli laatia toimintaehdotuksia ruokakasvatuksen vakiinnuttamiseksi pysyväksi osaksi koulun kasvatuksellista toimintakulttuuria.
Opinnäytetyö aloitettiin käymällä läpi sisällönanalyysin avulla eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma ja kaikkien 18 kunnan paikalliset opetussuunnitelmat (n=7) sekä koulujen lukuvuosisuunnitelmat (n=16), jotka olivat vapaasti luettavissa. Tämän jälkeen satunnaistettiin kahdeksan kuntaa tarkempaan tarkasteluun. Näiden kahdeksan ala- ja yläkoulun johto (n=8) teemahaastateltiin. Haastattelun avulla selvitettiin koulujen johdon näkemys ruokakasvatuksen näkyvyydestä opetussuunnitelmissa ja lukuvuosisuunnitelmissa sekä se, miten ruokakasvatus näkyy osana opetusta ja koulun toimintaa.
Tehdyn sisällönanalyysin mukaan selvisi, että Etelä-Pohjanmaan perusopetuksen opetussuunnitelmassa, kuntien paikallisissa opetussuunnitelmissa sekä lukuvuosisuunnitelmissa ruokakasvatus on kirjattuna monella eri tavalla. Ruokakasvatusta perusopetuksessa on tarpeen vielä tehostaa, koska mm. opetushallituksen tuottama ruokakasvatuksen tukimateriaali oli vain osalle tuttua tai osittain käytössä. Ruokakasvatuksen nykytilan arviointia ei myöskään ole tehty yhdessäkään tutkimukseen osallistuneessa koulussa. Tutkimustyön pohjalta laadittiin taulukko ruokakasvatustoiminnan kehittämiseksi. Työssä kerättiin materiaaliehdotuksia ruokakasvatuksen integroitumiseksi käytännön opetustyöhön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ruokakasvatus on kirjattu Etelä-Pohjanmaan kuntakohtaisiin perusopetussuunnitelmiin, miten ruokakasvatus on kirjattu koulukohtaisiin lukuvuosisuunnitelmiin ja miten ruokakasvatus näkyy osana opetusta ja koulujen toimintaa sekä miten ne toteutuvat käytännössä. Tavoitteena oli laatia toimintaehdotuksia ruokakasvatuksen vakiinnuttamiseksi pysyväksi osaksi koulun kasvatuksellista toimintakulttuuria.
Opinnäytetyö aloitettiin käymällä läpi sisällönanalyysin avulla eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma ja kaikkien 18 kunnan paikalliset opetussuunnitelmat (n=7) sekä koulujen lukuvuosisuunnitelmat (n=16), jotka olivat vapaasti luettavissa. Tämän jälkeen satunnaistettiin kahdeksan kuntaa tarkempaan tarkasteluun. Näiden kahdeksan ala- ja yläkoulun johto (n=8) teemahaastateltiin. Haastattelun avulla selvitettiin koulujen johdon näkemys ruokakasvatuksen näkyvyydestä opetussuunnitelmissa ja lukuvuosisuunnitelmissa sekä se, miten ruokakasvatus näkyy osana opetusta ja koulun toimintaa.
Tehdyn sisällönanalyysin mukaan selvisi, että Etelä-Pohjanmaan perusopetuksen opetussuunnitelmassa, kuntien paikallisissa opetussuunnitelmissa sekä lukuvuosisuunnitelmissa ruokakasvatus on kirjattuna monella eri tavalla. Ruokakasvatusta perusopetuksessa on tarpeen vielä tehostaa, koska mm. opetushallituksen tuottama ruokakasvatuksen tukimateriaali oli vain osalle tuttua tai osittain käytössä. Ruokakasvatuksen nykytilan arviointia ei myöskään ole tehty yhdessäkään tutkimukseen osallistuneessa koulussa. Tutkimustyön pohjalta laadittiin taulukko ruokakasvatustoiminnan kehittämiseksi. Työssä kerättiin materiaaliehdotuksia ruokakasvatuksen integroitumiseksi käytännön opetustyöhön.