Markkinointitutkimus Kalatalouden Keskusliitolle
Raitanen, Jussi (2022)
Raitanen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917220
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tehdä kvantitatiivinen markkinointitutkimus, jonka tuloksena Kalatalouden Keskusliitto saa materiaalin, jota he hyödyntävät tulevissa markkinointitoimenpiteissään.
Tietoperustassa käydään läpi liiton toimintaa, kalan terveellisyyttä, kalan käyttöä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, sekä ilmastovaikutuksia erilaisten ruokavalioiden välillä. Aiheista on kuvattu myös aiempia tutkimuksia.
Markkinointia käsitellään luvussa 4. Asiakkaan kokema arvo, laatu sekä kysyntä ja niiden tuottaminen käydään läpi teorian avulla. Omissa luvuissaan on kestävä- ja vastuullinen markkinointi. Digitaalista markkinointia ja yleishyödyllistä Nonprofit-markkinointia käydään läpi.
Tutkimuksellisessa osuudessa käydään läpi kvantitatiivisen tutkimuksen pääpiirteet. Tutkimustavoitteet, kohderyhmät ja käytetyt analysointimenetelmät. Tutkimus tehtiin Webropol kyselynä joulukuussa 2021 Kalatalouden Keskusliiton jäsenjärjestöille ja osakaskuntien jäsenille. Osallistujia oli myös suuresta yleisöstä sekä ammatti- ja vapaa-ajankalastajista.
Kyselyssä olevien kysymysten avulla pyritään saamaan asiakasymmärrystä kohderyhmiltä. Erityisesti asiakkaiden tarpeita, arvostuksia ja toiveita, joiden pohjalta palveluja ja kilpailukykyä kehitetään. Kyselyn tavoitteena oli selvittää: Mitä Kalatalouden Keskusliiton asiakkaat arvostavat markkinoinnissa ja mediajulkaisuissa.
6. luvussa tekijä esittää kyselyn tuloksia kaavioita ja taulukoita hyödyntäen. 7. luku on pohdintaa, joka koostuu keskeisten tulosten analysoinnista, luotettavuuden arvioinnista, eettisistä näkökulmista, johtopäätöksistä, kehittämisen kohteista, jatkotutkimusehdotuksista sekä oman oppimisen arvioinnista. Lisäksi käydään läpi opinnäytetyö prosessia.
Aiheen merkityksestä hyötyy ennen kaikkea toimeksiantaja, sekä yhteiskunnallisesti jokainen Suomalainen henkilö Kalatalouden Keskusliiton järjestämien tapahtumien, kalatalouden edistämisen ja koulutuksen kautta.
Tietoperustassa käydään läpi liiton toimintaa, kalan terveellisyyttä, kalan käyttöä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, sekä ilmastovaikutuksia erilaisten ruokavalioiden välillä. Aiheista on kuvattu myös aiempia tutkimuksia.
Markkinointia käsitellään luvussa 4. Asiakkaan kokema arvo, laatu sekä kysyntä ja niiden tuottaminen käydään läpi teorian avulla. Omissa luvuissaan on kestävä- ja vastuullinen markkinointi. Digitaalista markkinointia ja yleishyödyllistä Nonprofit-markkinointia käydään läpi.
Tutkimuksellisessa osuudessa käydään läpi kvantitatiivisen tutkimuksen pääpiirteet. Tutkimustavoitteet, kohderyhmät ja käytetyt analysointimenetelmät. Tutkimus tehtiin Webropol kyselynä joulukuussa 2021 Kalatalouden Keskusliiton jäsenjärjestöille ja osakaskuntien jäsenille. Osallistujia oli myös suuresta yleisöstä sekä ammatti- ja vapaa-ajankalastajista.
Kyselyssä olevien kysymysten avulla pyritään saamaan asiakasymmärrystä kohderyhmiltä. Erityisesti asiakkaiden tarpeita, arvostuksia ja toiveita, joiden pohjalta palveluja ja kilpailukykyä kehitetään. Kyselyn tavoitteena oli selvittää: Mitä Kalatalouden Keskusliiton asiakkaat arvostavat markkinoinnissa ja mediajulkaisuissa.
6. luvussa tekijä esittää kyselyn tuloksia kaavioita ja taulukoita hyödyntäen. 7. luku on pohdintaa, joka koostuu keskeisten tulosten analysoinnista, luotettavuuden arvioinnista, eettisistä näkökulmista, johtopäätöksistä, kehittämisen kohteista, jatkotutkimusehdotuksista sekä oman oppimisen arvioinnista. Lisäksi käydään läpi opinnäytetyö prosessia.
Aiheen merkityksestä hyötyy ennen kaikkea toimeksiantaja, sekä yhteiskunnallisesti jokainen Suomalainen henkilö Kalatalouden Keskusliiton järjestämien tapahtumien, kalatalouden edistämisen ja koulutuksen kautta.