Reilu johtaminen : esihenkilöt animaatiotuotannossa
Kauppinen, Neo (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on käsitellä esihenkilöiden roolia animaatiotuotannoissa Suomessa. Tarkoituksena on tutkia erilaisia johtamisen tyylejä ja sitä, miten ne soveltuvat osaksi animaatiotuotannossa tapahtuvaa johtamistyötä, sekä löytää hyvän ja reilun johtamisen perusteita. Tärkeimpänä lähteenä on käytössä Annastiina Mäen väitöskirja johtajuuskulttuurista sekä muita johtajuutta käsitteleviä teoksia ja tuottajan työtä pohtivia opinnäytetöitä. Kirjallisten lähteiden lisäksi tutkin esihenkilön työtä myös omien, työharjoittelusta sekä opiskelijatuotannoista kertyineiden kokemusten pohjalta.
Työharjoitteluni oli noin kuuden kuukauden pituinen, Pyjama Films - animaatiostudiossa, joka on henkilökunnaltaan hyvin pieni studio, vakituisia tekijöitä harjoittelun aikana vain kolme. Myös opiskelijatuotannot ovat olleet työryhmäkooltaan pieniä. Näiden kokemusten vaikutuksesta käsittelen esihenkilön roolia sillä ajatuksella, ettei työ tapahdu suuressa monen kymmenen työntekijän organisaatiossa. Tuottaja saattaa toimia myös itse yrityksen johdossa, jolloin häntä ylempi johdon taso tulee projektikohtaisesti studion ulkopuolelta tai sitä ei ole lainkaan. Opinnäytetyössä keskitytään nimenomaan Suomessa tapahtuviin tuotantoihin. The goal of this thesis is to discourse the roles of superiors in an animation production. The thesis aims to study styles of leadership and how they fit into a production and mould the work of the superiors to be fair and desirable. The main source for this thesis is Annastiina Mäki’s doctoral thesis about leadership culture and other pieces discussing leadership and the work of a media producer. On top of the written sources, I have taken advantage of my own experiences gathered during student productions and practical training. My practical training was approximately six months in length at Pyjama Films animation studio. The studio is rather small, only three permanent workers during my training. Student productions have also tended to be small in staff size and from the impact of these experiences this thesis discourses the roles of a superior in a production with a small amount of staff members, rather than in an organization with dozens of workers. In this case, the producers may be a part of the studio’s administration, making them the highest lead if none is coming from outside of the studio. The thesis contcentrates on animation productions in Finland.
Työharjoitteluni oli noin kuuden kuukauden pituinen, Pyjama Films - animaatiostudiossa, joka on henkilökunnaltaan hyvin pieni studio, vakituisia tekijöitä harjoittelun aikana vain kolme. Myös opiskelijatuotannot ovat olleet työryhmäkooltaan pieniä. Näiden kokemusten vaikutuksesta käsittelen esihenkilön roolia sillä ajatuksella, ettei työ tapahdu suuressa monen kymmenen työntekijän organisaatiossa. Tuottaja saattaa toimia myös itse yrityksen johdossa, jolloin häntä ylempi johdon taso tulee projektikohtaisesti studion ulkopuolelta tai sitä ei ole lainkaan. Opinnäytetyössä keskitytään nimenomaan Suomessa tapahtuviin tuotantoihin.