Porin Ohjaamo nuorten silmin
Körkkö, Heidi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017339
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kartoitettiin nuorten mielipidettä Porin Ohjaamosta ja Ohjaamon tarjoamista kynnyksettömistä palveluista, sekä annettiin palautetta ja kehitysehdotuksia Ohjaamon toiminnasta. Opinnäytetyöni teoriaosiossa käytiin myös yleisesti läpi nuoruutta elämänvaiheena, sekä nuoristyön tarjoamia ennaltaehkäiseviä palveluita nuorille.
Haastattelin työhöni kuutta nuorta, jotka olivat jo Porin Ohjaamon asiakkaita. Olen toteuttanut laadullisen haastattelun puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä ja kaikki haastattelut on nauhoitettu ja jälkeenpäin litteroitu. Haastattelun aiheina olivat asiakkaan kohtaaminen, palvelujen monipuolisuus, kynnyksettömyys ja palvelujen kehittäminen.
Haastatteluissani nuoret antoivat Porin Ohjaamolle paljon hyvää palautetta liittyen muun muassa Ohjaamon tiloihin, sekä työntekijöiden kiireettömyyteen ja paikan kynnyksettömyyteen. Kehittämistä vaativat asiat olivat esimerkiksi suppeat aukioloajat, sekä selkeämpi viestintä siitä, mitkä palvelut kuuluvat Ohjaamolle. Uskon, että suora palaute nuorten suusta Ohjaamolle antaa uusia työkaluja muokata palveluita nuorille sopivampaan suuntaan.
Nuorten haastattelut on tehty ja litteroitu jo keväällä 2019, mutta opinnäytetyöhöni liittymättömien asioiden vuoksi olen päässyt viimeistelemään opinnäytetyöni vasta keväällä 2022.
Haastattelin työhöni kuutta nuorta, jotka olivat jo Porin Ohjaamon asiakkaita. Olen toteuttanut laadullisen haastattelun puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä ja kaikki haastattelut on nauhoitettu ja jälkeenpäin litteroitu. Haastattelun aiheina olivat asiakkaan kohtaaminen, palvelujen monipuolisuus, kynnyksettömyys ja palvelujen kehittäminen.
Haastatteluissani nuoret antoivat Porin Ohjaamolle paljon hyvää palautetta liittyen muun muassa Ohjaamon tiloihin, sekä työntekijöiden kiireettömyyteen ja paikan kynnyksettömyyteen. Kehittämistä vaativat asiat olivat esimerkiksi suppeat aukioloajat, sekä selkeämpi viestintä siitä, mitkä palvelut kuuluvat Ohjaamolle. Uskon, että suora palaute nuorten suusta Ohjaamolle antaa uusia työkaluja muokata palveluita nuorille sopivampaan suuntaan.
Nuorten haastattelut on tehty ja litteroitu jo keväällä 2019, mutta opinnäytetyöhöni liittymättömien asioiden vuoksi olen päässyt viimeistelemään opinnäytetyöni vasta keväällä 2022.