Den verbala kommunikationen mellan ledare och medarbetare Hur barriärer övervinns för att leda till en värdeskapande kommunikation
Starck, Marina (2022)
Starck, Marina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017364
Tiivistelmä
Studien synliggör barriärer som förekommer i kommunikation mellan ledare och medarbetare i kontexten hälso- och sjukvård och hur de kan övervinnas med hjälp av tankesättet Lean ledningsfilosofi. Syftet i studien var att identifiera vad en värdeskapande kommunikation innebär mellan ledare och medarbetare ur ledarens perspektiv och hur ledaren kan använda sig av Lean som ledningsfilosofi för att utveckla en värdeskapande kommunikation. Målsättningen med studien var att få en insyn i hur ledare kan övervinna barriärer i kommunikation. Kommunikation ledare och medarbetare emellan kan vara en utmaning om den andres uttalanden inte uppfattas rätt.
Den valda metoden för studien var kvalitativ. En empirisk datainsamling utgjordes av 17 svar ur en enkätförfrågan som sändes till avdelningsskötare i ett sjukvårdsdistrikt i Finland. Svaren analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys för att få en djupare förståelse i kommunikation mellan ledare och medarbetare.
Studien identifierade fem olika kategorier av barriärer inom kommunikation och hur ledaren kan evaluera kommunikation. De fem identifierade kategorierna av barriärer i kommunikation var kulturella skillnader, personligheter eller personkemi, missförstånd i kommunikation, orimliga krav och olika typ av arbetsform och struktur. Lean ledningsfilosofi kan vara ett effektivt sätt att nå värdeskapande kommunikation mellan ledare och medarbetare. I studien har det framkommit att värdeskapande kommunikation består av flera olika delar så som respekt, förtroende, öppen kommunikation, lyhördhet, observant och att lyssna. Med hjälp av Lean ledningsfilosofi det vill säga respekten för människan, kommunikationsstruktur och ständig förbättring i den lärande organisationen kan barriärer övervinnas i kommunikation. Lean ledningsfilosofi kan effektivt användas för värdeskapande kommunikation mellan ledare och medarbetare.
Den valda metoden för studien var kvalitativ. En empirisk datainsamling utgjordes av 17 svar ur en enkätförfrågan som sändes till avdelningsskötare i ett sjukvårdsdistrikt i Finland. Svaren analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys för att få en djupare förståelse i kommunikation mellan ledare och medarbetare.
Studien identifierade fem olika kategorier av barriärer inom kommunikation och hur ledaren kan evaluera kommunikation. De fem identifierade kategorierna av barriärer i kommunikation var kulturella skillnader, personligheter eller personkemi, missförstånd i kommunikation, orimliga krav och olika typ av arbetsform och struktur. Lean ledningsfilosofi kan vara ett effektivt sätt att nå värdeskapande kommunikation mellan ledare och medarbetare. I studien har det framkommit att värdeskapande kommunikation består av flera olika delar så som respekt, förtroende, öppen kommunikation, lyhördhet, observant och att lyssna. Med hjälp av Lean ledningsfilosofi det vill säga respekten för människan, kommunikationsstruktur och ständig förbättring i den lärande organisationen kan barriärer övervinnas i kommunikation. Lean ledningsfilosofi kan effektivt användas för värdeskapande kommunikation mellan ledare och medarbetare.