Henkilökohtainen työturvallisuus luotsin otto- ja jättötilanteessa
Taipale, Olli (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017393
Tiivistelmä
Luotsien ja kutterinhoitajien työturvallisuuden varmistaminen luotsin ottotilanteissa on haastava tehtävä, koska luotsaustoimintaa harjoitetaan kaikkina vuodenpäivinä kellon ympäri kansainvälisessä toimintaympäristössä. Näin ollen työ on alttiina ympäristöolosuhteille ja erilaisille työskentelykulttuureille, joka tekee riskienhallinnasta normaalia vaikeampaa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat luotsien ja luotsikutterinhoitajien henkilökohtaiseen työturvallisuuteen ja millä keinoin työturvallisuutta olisi mahdollista entisestään parantaa. Tutkimusta varten perehdyttiin aihetta koskeviin aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja selvityksiin. Olennainen osa tutkimusta oli Finnpilot Pilotage Oy:n operatiiviselle henkilöstölle suunnattu kysely, jota analysoimalla pyrittiin löytämään luotsinkuljetusprosessissa toistuvasti esiintyvät työturvallisuuteen negatiivisesti vaikuttavat seikat.
Tutkimuksessa nousi esiin perehdytyksen ja turvallisuuskulttuurin pohjan rakentamiseen liittyviä asioita. Pitkät perinteet ja työurat omaavalla alalla on vaikea kontrolloida, minkälainen opastus työturvallisuuteen ja tapoihin toimia on työntekijälle annettu ja ennen kaikkea – onko sitä päivitetty tietämyksen ja työturvallisuusvaateiden muuttuessa vuosien saatossa. Toinen huomiota herättävä seikka on työtapaturmien suhteellisesti korkea lukumäärä riskittömäksi koetuissa paikoissa, kuten veneiden kansilla.
Kolmas havaittu asia oli luotsiportaisiin liittyvät rakenteelliset ja asennukselliset virheet, joita esiintyy paljon, vaikka niitä on tutkittu kattavasti ja niiden aiheuttamat riskit työturvalliselle toiminnalle ovat hyvin tiedossa. Aluksen suunnittelussa tapahtuneet virheet, välinpitämättömyys ja halu säästää kustannuksissa vaarantavat luotsien turvallisuuden. Nämä seikat olisivat korjattavissa luotsin ottojärjestelyiden nykyistä paremmilla rakennemäärittelyillä sekä sanktioinnilla, joka pakottaisi alusten päällystön ja varustamot huolehtimaan siitä, että luotsitikkaat ovat asianmukaisessa kunnossa ja oikein kiinnitetty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat luotsien ja luotsikutterinhoitajien henkilökohtaiseen työturvallisuuteen ja millä keinoin työturvallisuutta olisi mahdollista entisestään parantaa. Tutkimusta varten perehdyttiin aihetta koskeviin aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja selvityksiin. Olennainen osa tutkimusta oli Finnpilot Pilotage Oy:n operatiiviselle henkilöstölle suunnattu kysely, jota analysoimalla pyrittiin löytämään luotsinkuljetusprosessissa toistuvasti esiintyvät työturvallisuuteen negatiivisesti vaikuttavat seikat.
Tutkimuksessa nousi esiin perehdytyksen ja turvallisuuskulttuurin pohjan rakentamiseen liittyviä asioita. Pitkät perinteet ja työurat omaavalla alalla on vaikea kontrolloida, minkälainen opastus työturvallisuuteen ja tapoihin toimia on työntekijälle annettu ja ennen kaikkea – onko sitä päivitetty tietämyksen ja työturvallisuusvaateiden muuttuessa vuosien saatossa. Toinen huomiota herättävä seikka on työtapaturmien suhteellisesti korkea lukumäärä riskittömäksi koetuissa paikoissa, kuten veneiden kansilla.
Kolmas havaittu asia oli luotsiportaisiin liittyvät rakenteelliset ja asennukselliset virheet, joita esiintyy paljon, vaikka niitä on tutkittu kattavasti ja niiden aiheuttamat riskit työturvalliselle toiminnalle ovat hyvin tiedossa. Aluksen suunnittelussa tapahtuneet virheet, välinpitämättömyys ja halu säästää kustannuksissa vaarantavat luotsien turvallisuuden. Nämä seikat olisivat korjattavissa luotsin ottojärjestelyiden nykyistä paremmilla rakennemäärittelyillä sekä sanktioinnilla, joka pakottaisi alusten päällystön ja varustamot huolehtimaan siitä, että luotsitikkaat ovat asianmukaisessa kunnossa ja oikein kiinnitetty.