Markkinointiviestintäsuunnitelma: case: Kulmala-Tuote Oy
Lehto, Eero (2022)
Lehto, Eero
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Kulmala-Tuote Oy:lle. Kulmala-Tuote on vuodesta 1971 saakka toiminut kalustealan yritys. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluvat mm. porras- ja baarijakkarat, erilaiset naulakot ja kenkätelineet. Aloite opinnäytetyön tekemisestä toimeksiantajalle tuli minulta itseltäni, ja lopullisen aiheen löi lukkoon toimeksiantaja. Toimeksiantajalla ei ole aiemmin toteuttanut markkinointiviestintää suunnitelmallisesti, ja tehdyt toimenpiteet ovat olleet hyvin satunnaisia, joten suunnitelmalle oli olemassa selkeä tarve.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle helposti toteutettava markkinointiviestintäsuunnitelma. Työssä painotettiin toimeksiantajan toiveesta digimarkkinointia ja sosiaalisen median käyttöä osana markkinointiviestintää. Myös perinteisiä markkinointiviestinnän keinoja käsiteltiin, koska toimeksiantajan toimialalle ne ovat edelleen laajalti käytettyjä.
Työtä ei rajattu koskemaan b2b- tai b2c-markkinointia, vaan molemmat käsiteltiin. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää yleisesti, markkinointiviestinnän keinoja ja suunnittelua sekä digitaalista markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media irrotettiin muusta digimarkkinoinnista erilleen, jottei digimarkkinoinnin kokonaisuus muodostuisi liian laajaksi. Työssä käytettiin myös kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä teemahaastattelujen ja benchmarkingin muodossa. Toiminnallinen osuus koostui itse suunnitelman laatimisesta, joka on työn liitteet-osiossa.
Työn lopullinen tuotos syntyi teoriaosuuden sekä kvalitatiivisen tutkimuksen pohjalta. Työn aikana ilmi käyneiden seikkojen sekä teemahaastattelujen tulosten johdosta tuloksena ei syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelmaa sanan varsinaisessa merkityksessä. Tämän sijaan tuotoksesta muodostui enemminkin opas markkinointiviestinnän pääkohtien kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle helposti toteutettava markkinointiviestintäsuunnitelma. Työssä painotettiin toimeksiantajan toiveesta digimarkkinointia ja sosiaalisen median käyttöä osana markkinointiviestintää. Myös perinteisiä markkinointiviestinnän keinoja käsiteltiin, koska toimeksiantajan toimialalle ne ovat edelleen laajalti käytettyjä.
Työtä ei rajattu koskemaan b2b- tai b2c-markkinointia, vaan molemmat käsiteltiin. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää yleisesti, markkinointiviestinnän keinoja ja suunnittelua sekä digitaalista markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media irrotettiin muusta digimarkkinoinnista erilleen, jottei digimarkkinoinnin kokonaisuus muodostuisi liian laajaksi. Työssä käytettiin myös kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä teemahaastattelujen ja benchmarkingin muodossa. Toiminnallinen osuus koostui itse suunnitelman laatimisesta, joka on työn liitteet-osiossa.
Työn lopullinen tuotos syntyi teoriaosuuden sekä kvalitatiivisen tutkimuksen pohjalta. Työn aikana ilmi käyneiden seikkojen sekä teemahaastattelujen tulosten johdosta tuloksena ei syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelmaa sanan varsinaisessa merkityksessä. Tämän sijaan tuotoksesta muodostui enemminkin opas markkinointiviestinnän pääkohtien kehittämiseksi.