Digitaalinen asiakashankinta : paikallisen palveluyrityksen näkyvyyden lisääminen Googlen hakukoneessa
Wiklund, Axel; Branthin, Jesse (2022)
Wiklund, Axel
Branthin, Jesse
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli hakukoneoptimointi toimeksiantaja Willarin verkkosivustolle. Opinnäytetyössä käsiteltiin hakukoneoptimoinnin merkitystä digitaalisessa asiakashankinnassa, verkkosivuston teknisen ja sisällöllisen hakukoneoptimoinnin periaatteita sekä Googlen Yritysprofiilin optimointia digitaalisen näkyvyyden parantamiseksi Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.
Opinnäytetyön tuotos eli hakukoneoptimointikampanja sisälsi muutoksia toimeksiantaja Willarin verkkosivustolle sekä verkko-osoite-, sisältö- ja linkkirakenteeseen. Työssä paneuduttiin laaja-alaisesti hakukoneista sekä hakukoneoptimoinnista tehtyihin tutkimuksiin, asiantuntija-artikkeleihin ja Googlen hakukoneoptimointia koskeviin sääntöihin erilaisten hakukoneoptimoinnin periaatteiden sekä hakukoneoptimoinnin merkityksen perustelemiseksi.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli parantaa toimeksiantaja Willarin verkkosivuston digitaalista näkyvyyttä Googlen hakukoneessa, kasvattaa verkkosivuston orgaanista kävijämäärää sekä ohjata kävijät hakukoneesta suoraan palvelua käsittelevälle palvelusivulle etusivun sijaan. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja siinä käytetään määrällistä tutkimusmenetelmää. Käytännön toteutus toteutettiin ja tuloksia tarkasteltiin noin kahden kuukauden pituiselta ajanjaksolta, maaliskuusta huhtikuun loppuun 2022.
Hakukoneoptimoinnin tulosten seuranta osoittaa toimeksiantajan digitaalisen näkyvyyden kasvaneen paikallisessa haussa. Googlen Yritysprofiilin tarjoamista tilastoista käy ilmi, että Yritysprofiilin näkyvyys hakukoneessa ja paikallisessa haussa kasvoi kokonaisvaltaisesti ja lisääntynyt näkyvyys tuotti enemmän yhteydenottoja, myymäläkäyntejä ja orgaanista liikennettä verkkosivustolle.
Opinnäytetyön tuotos eli hakukoneoptimointikampanja sisälsi muutoksia toimeksiantaja Willarin verkkosivustolle sekä verkko-osoite-, sisältö- ja linkkirakenteeseen. Työssä paneuduttiin laaja-alaisesti hakukoneista sekä hakukoneoptimoinnista tehtyihin tutkimuksiin, asiantuntija-artikkeleihin ja Googlen hakukoneoptimointia koskeviin sääntöihin erilaisten hakukoneoptimoinnin periaatteiden sekä hakukoneoptimoinnin merkityksen perustelemiseksi.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli parantaa toimeksiantaja Willarin verkkosivuston digitaalista näkyvyyttä Googlen hakukoneessa, kasvattaa verkkosivuston orgaanista kävijämäärää sekä ohjata kävijät hakukoneesta suoraan palvelua käsittelevälle palvelusivulle etusivun sijaan. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja siinä käytetään määrällistä tutkimusmenetelmää. Käytännön toteutus toteutettiin ja tuloksia tarkasteltiin noin kahden kuukauden pituiselta ajanjaksolta, maaliskuusta huhtikuun loppuun 2022.
Hakukoneoptimoinnin tulosten seuranta osoittaa toimeksiantajan digitaalisen näkyvyyden kasvaneen paikallisessa haussa. Googlen Yritysprofiilin tarjoamista tilastoista käy ilmi, että Yritysprofiilin näkyvyys hakukoneessa ja paikallisessa haussa kasvoi kokonaisvaltaisesti ja lisääntynyt näkyvyys tuotti enemmän yhteydenottoja, myymäläkäyntejä ja orgaanista liikennettä verkkosivustolle.