En omarbetad arbetsprocess för intern styrning och kontroll
Knuts, Jenny (2022)
Knuts, Jenny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917233
Tiivistelmä
Detta examensarbete har gjorts som ett utvecklingsarbete för att omarbeta uppdragsgivarens kunduppdragsprocess, från att en kund tar kontakt med företaget till att fakturan för uppdraget skickas ut till kunden. Den omarbetade processen ska beakta vikten av intern styrning och kontroll och ge en förståelse för nyttan det medför. Kunduppdragsprocessen tillhör ett el- och automationsföretag beläget i Åboland.
Syftet är att utarbeta kunduppdragsprocessen och implementera den i affärssystemet. Frågeställningarna ska svara på vad intern styrning och kontroll innebär, hur arbetsprocessen och affärssystemet stöder intern styrning och kontroll samt hur nuvarande och kommande risker kan minimeras av en utvecklad arbetsprocess. Arbetet har gjorts som ett utvecklingsarbete där befintlig teori om intern styrning och kontroll, risker, affärssystem samt processer varit till hjälp vid genomförandet. Som metod tillämpades ytterligare observationer och processkartläggning för att få en djupare insyn i företaget.
Den empiriska delen analyserar först företagets nuvarande arbetsprocess, med hjälp av verktyg från teorin. Analysen lyfter fram de nuvarande styrkorna och svagheterna för att veta vilka områden som ska utvecklas. Insikterna från analysen resulterar i en utvecklad kunduppdragsprocess var kontroller har införts för att reducera risker och stärka användarvänligheten för medarbetarna. Utvecklingen presenteras som en implementeringsplan som förklarar nyttan den utvecklade arbetsprocessen kommer medföra till företaget och dess anställda.
Syftet är att utarbeta kunduppdragsprocessen och implementera den i affärssystemet. Frågeställningarna ska svara på vad intern styrning och kontroll innebär, hur arbetsprocessen och affärssystemet stöder intern styrning och kontroll samt hur nuvarande och kommande risker kan minimeras av en utvecklad arbetsprocess. Arbetet har gjorts som ett utvecklingsarbete där befintlig teori om intern styrning och kontroll, risker, affärssystem samt processer varit till hjälp vid genomförandet. Som metod tillämpades ytterligare observationer och processkartläggning för att få en djupare insyn i företaget.
Den empiriska delen analyserar först företagets nuvarande arbetsprocess, med hjälp av verktyg från teorin. Analysen lyfter fram de nuvarande styrkorna och svagheterna för att veta vilka områden som ska utvecklas. Insikterna från analysen resulterar i en utvecklad kunduppdragsprocess var kontroller har införts för att reducera risker och stärka användarvänligheten för medarbetarna. Utvecklingen presenteras som en implementeringsplan som förklarar nyttan den utvecklade arbetsprocessen kommer medföra till företaget och dess anställda.