Kompetenskrav inom digital marknadsföring
Gustafsson, Benjamin; Rosström, Malvin (2022)
Gustafsson, Benjamin
Rosström, Malvin
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017344
Tiivistelmä
Marknadsföringssätten är i konstant förändring. Med dessa förändringar kommer det till nya aspekter på den digitala marknadsföringen samtidigt som andra aspekter kring ämnet blir mindre relevanta. Hösten 2022 tar Yrkeshögskolan i bruk en ny läroplan för studerande inom företagsekonomi. Detta examensarbete fokuserar på den delen av läroplanen som innefattar digital marknadsföring och försäljning. Examensarbetet fungerar som en forskning som är utförd i samarbete med yrkeshögskolan Novia, där vi strävar efter att fastställa att den nya läroplanen innehåller de mest relevanta aspekterna inom digital marknadsföring.
Syftet med detta examensarbete är att undersöka ifall den nya läroplanen erbjuder studeranden de färdigheter och kompetenser som krävs för att bli en bra och skicklig digital marknadsförare. Med detta examensarbete strävar vi även till att ge ett mervärde till både studerande och Yrkeshögskolan Novia.
Den teoretiska delen av detta examensarbete består av teori kring digital marknadsföring, specifikt de elva viktigaste aspekterna kring ämnet enligt Forbes ranking av de viktigaste aspekterna inom digital marknadsföring samt olika akademiska källor. För att få mer information kring ämnet digital marknadsföring och vilka aspekter som är viktiga på arbetsmarknaden just nu har vi även utfört tre kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre personer som arbetar inom branschen.
I resultatanalysen jämförs de viktigaste aspekterna av digital marknadsföring just nu i form av teori och framför allt intervjuerna med yrkeshögskolan Novias nya läroplan för tradenomer. I resultatanalysen redogör vi sedan vilka kurser som går hand i hand med intervjuerna och teorin samt vilka som inte gör det. Slutligen har vi även listat utvecklingsförslag på olika ämnen inom digital marknadsföring som kunde införas i denna läroplan.
Syftet med detta examensarbete är att undersöka ifall den nya läroplanen erbjuder studeranden de färdigheter och kompetenser som krävs för att bli en bra och skicklig digital marknadsförare. Med detta examensarbete strävar vi även till att ge ett mervärde till både studerande och Yrkeshögskolan Novia.
Den teoretiska delen av detta examensarbete består av teori kring digital marknadsföring, specifikt de elva viktigaste aspekterna kring ämnet enligt Forbes ranking av de viktigaste aspekterna inom digital marknadsföring samt olika akademiska källor. För att få mer information kring ämnet digital marknadsföring och vilka aspekter som är viktiga på arbetsmarknaden just nu har vi även utfört tre kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre personer som arbetar inom branschen.
I resultatanalysen jämförs de viktigaste aspekterna av digital marknadsföring just nu i form av teori och framför allt intervjuerna med yrkeshögskolan Novias nya läroplan för tradenomer. I resultatanalysen redogör vi sedan vilka kurser som går hand i hand med intervjuerna och teorin samt vilka som inte gör det. Slutligen har vi även listat utvecklingsförslag på olika ämnen inom digital marknadsföring som kunde införas i denna läroplan.