Oppimisen pyörteissä : taito- ja taidepedagoginen lähestymistapa cyr-renkaan opettamisessa
Sarno, Juho (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217503
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan non-lineaarisen pedagogiikan sekä fenomenologisen taidepedagogiikan soveltamista cyr-renkaan opettamisessa.
Työn pääasialliset lähteet ovat olleet Timo Jaakkolan liikuntapedagogiset oppikirjat sekä filosofi Timo Klemolan taito- ja taidefilosofiaa käsittelevät tutkimukset. Opinnäytetyö on myös yhteenveto kahdentoista vuoden opetuskokemuksesta ja tarkoitettu etenkin cyr- renkaan opettajille sekä harrastajille. Olen erityisen kiinnostunut taidon filosofiasta. Mitä taito on ja miten sitä harjoitetaan? Mikä on taiteen ja taidon suhde, sekä miten harjoittaa taidetta taidon kautta.
Aihetta lähestytään teoreettisesti non-lineaarisen pedagogiikan kautta sekä käsitellään kuinka rakentaa oppitunti ja suunnitella harjoituksia cyr-renkaan opettamiseen. Opinnäytetyössä tutkitaan kuinka soveltaa non-lineaarista pedagogiikkaa sekä kehotietoista lähestymistapaa cyr-renkaan opettamisessa.
Tutkimukseni perusteella non-lineaarisen pedagogiikan sekä kehotietoisen lähestymistavan avulla opettaja voi rakentaa hyvinvoivan ja oppimiselle otollisen oppimistilanteen.
Työn pääasialliset lähteet ovat olleet Timo Jaakkolan liikuntapedagogiset oppikirjat sekä filosofi Timo Klemolan taito- ja taidefilosofiaa käsittelevät tutkimukset. Opinnäytetyö on myös yhteenveto kahdentoista vuoden opetuskokemuksesta ja tarkoitettu etenkin cyr- renkaan opettajille sekä harrastajille. Olen erityisen kiinnostunut taidon filosofiasta. Mitä taito on ja miten sitä harjoitetaan? Mikä on taiteen ja taidon suhde, sekä miten harjoittaa taidetta taidon kautta.
Aihetta lähestytään teoreettisesti non-lineaarisen pedagogiikan kautta sekä käsitellään kuinka rakentaa oppitunti ja suunnitella harjoituksia cyr-renkaan opettamiseen. Opinnäytetyössä tutkitaan kuinka soveltaa non-lineaarista pedagogiikkaa sekä kehotietoista lähestymistapaa cyr-renkaan opettamisessa.
Tutkimukseni perusteella non-lineaarisen pedagogiikan sekä kehotietoisen lähestymistavan avulla opettaja voi rakentaa hyvinvoivan ja oppimiselle otollisen oppimistilanteen.