Laatujärjestelmä sähkösuunnittelutoimistolle
Marjamäki, Patrik (2022)
Marjamäki, Patrik
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda laatujärjestelmä pienelle sähkösuunnittelutoimistolle. Suunnittelutoimiston ongelmana oli yhtenevien toimintatapojen puuttuminen, jonka myötä opinnäytetyönä kehitettiin yritykselle laatujärjestelmä. Laatujärjestelmän tarkoituksena on kirjata ylös yrityksen käytännöt ja yhtenäistää olemassa olevia käytäntöjä. Opinnäytetyössä tehtiin tutkimusta suunnittelutoimistojen laatujärjestelmien sisällöstä ja vaatimuksista sekä luotiin yritykselle laatukäsikirja, joka noudattaa SFS-EN ISO 9001:2015-standardia.
Työssä hyödynnetään ISO 9001 standardia. Materiaalia kerättiin myös laadunhallintaa koskevista työkirjoista. Tarvittava aineisto laatukäsikirjaa varten kerättiin yrityksen suunnittelijoiden sekä toimitusjohtajan haastatteluilla, joiden avulla yrityksen toiminta sekä yhtenevät toimintatavat saatiin kirjattua.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin yritykselle standardia noudattava laatukäsikirja. Yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää laatukäsikirjaa sekä opinnäytetyötä varten kerättyä tietoa ja rakentaa näiden perusteella laadunhallintajärjestelmän, joka täyttää standardien vaatimukset. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti laatua ja laatujärjestelmää. Laatukäsikirjan salassa pidettävien tietojen takia laatukäsikirjaa ei julkaista opinnäytetyön yhteydessä. Laatukäsikirjan kansilehti sekä sisällysluettelo on kuitenkin nähtävissä liitteissä. 
Työssä hyödynnetään ISO 9001 standardia. Materiaalia kerättiin myös laadunhallintaa koskevista työkirjoista. Tarvittava aineisto laatukäsikirjaa varten kerättiin yrityksen suunnittelijoiden sekä toimitusjohtajan haastatteluilla, joiden avulla yrityksen toiminta sekä yhtenevät toimintatavat saatiin kirjattua.
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin yritykselle standardia noudattava laatukäsikirja. Yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää laatukäsikirjaa sekä opinnäytetyötä varten kerättyä tietoa ja rakentaa näiden perusteella laadunhallintajärjestelmän, joka täyttää standardien vaatimukset. Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti laatua ja laatujärjestelmää. Laatukäsikirjan salassa pidettävien tietojen takia laatukäsikirjaa ei julkaista opinnäytetyön yhteydessä. Laatukäsikirjan kansilehti sekä sisällysluettelo on kuitenkin nähtävissä liitteissä.
