Hyvinvointimatkailun digitaalinen tulevaisuus
Rastas, Tiina (2022)
Rastas, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millaisena tulevaisuuden digitaalinen hyvinvointimatkailu nähdään asiakasnäkökulmasta ja mitä asioita palveluntuottajan tulee huomioida digitaalisessa asiakaskokemuksessa. Opinnäytetyössä käydään läpi hyvinvointimatkailun tulevaisuuteen vaikuttavia trendejä erityisesti digitalisaation ja teknologian osalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tulevaisuuden menetelmistä työpajaa ja aivoriihimenetelmää.
Tutkimustulosten ja teorian perusteella on todettavissa, että tulevaisuuden digitaaliseen hyvinvointimatkailuun liittyvät erityisesti saavutettavuus, toiminnallisuus, räätälöitävyys, virtuaalisuus ja hyvinvointiteknologia. Digitalisaatio ja teknologia ovat vaikuttaneet matkailualalla saavutettavuuden lisäksi tiedonhakuun, varaus- ja ostoprosesseihin ja matkailukokemusten jakamiseen. Tulevaisuudessa matkailijoiden valinnoissa ja päätöksissä korostuvat vastuullisuus, turvallisuus, kestävä kehitys ja ekologisuus. Kehittyvät teknologiat, AR ja VR antavat erilaisen mahdollisuuden matkakohteiden kokemiselle, ja virtuaalisuus tarjoaa myös vaihtoehtoja fyysiselle matkailulle. Tulevaisuudessa digitaalisen asiakaskokemuksen osalta puolestaan yksilöllisyyden ja henkilökohtaisuuden merkitys kasvavat. Palveluntuottajien on tunnettava omat asiakkaansa ja asiakaspolut, valittava oikeat digitaaliset kanavat ja huolehdittava osaamisen ylläpidosta sekä opeteltava hyödyntämään asiakasdataa oman toiminnan kehittämisessä. Digitaalisessa asiakaskokemuksessa painottuvat monikanavaisuus, nopeus, helppokäyttöisyys ja tekniikan toimivuus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda yleiskäsitys hyvinvointimatkailun digitaalisesta tulevaisuudesta ja lisäksi on perehdytty digitaaliseen asiakaskohtaamiseen palveluntuottajan osalta. Työtä voidaan hyödyntää aiheen jatkotutkimuksissa. Mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita voivat olla esimerkiksi keskittyminen asiakkaiden arvovalintoihin tai elämyksellisyyden luonti digitaalisesti. The goal of this thesis is to examine how digital wellbeing tourism is seen in the future from the customer's point of view and what issues the service provider should consider in the digital customer experience. The thesis discusses the trends affecting the future of wellbeing tourism, especially regarding to digitalization and technology.
The research was carried out as a qualitative study and the research methods used were content analysis and workshop with brainstorming method.
Based on the research results and theory, it can be concluded that the future of digital wellbeing tourism is particularly related to accessibility, functionality, customizability, virtuality, and wellbeing technology. In addition to accessibility, digitalization and technology in the tourism sector have influenced information seeking, booking and purchasing processes and the sharing of travel experiences. In the future, travelers’ choices and decisions will be driven by responsibility, safety, sustainability, and ecology. Emerging technologies, AR and VR will provide a different way of experiencing destinations, and virtuality will also offer alternatives to physical tourism. In turn, the future digital customer experience will increasingly focus on individuality and personalization. Service providers need to know their customers, choose the right digital channels, maintain skills, and learn how to exploit customer data to improve their business. The digital customer experience is all about multichannel, speed, ease of use and technological performance.
This study aims to provide an overview of the future of digital wellbeing tourism and the digital customer experience for the service provider has also been examined. This study and results can be utilized for further research on this subject. Possible themes for future research could include a focus on customer value choices or the creation of digital experiences.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja tulevaisuuden menetelmistä työpajaa ja aivoriihimenetelmää.
Tutkimustulosten ja teorian perusteella on todettavissa, että tulevaisuuden digitaaliseen hyvinvointimatkailuun liittyvät erityisesti saavutettavuus, toiminnallisuus, räätälöitävyys, virtuaalisuus ja hyvinvointiteknologia. Digitalisaatio ja teknologia ovat vaikuttaneet matkailualalla saavutettavuuden lisäksi tiedonhakuun, varaus- ja ostoprosesseihin ja matkailukokemusten jakamiseen. Tulevaisuudessa matkailijoiden valinnoissa ja päätöksissä korostuvat vastuullisuus, turvallisuus, kestävä kehitys ja ekologisuus. Kehittyvät teknologiat, AR ja VR antavat erilaisen mahdollisuuden matkakohteiden kokemiselle, ja virtuaalisuus tarjoaa myös vaihtoehtoja fyysiselle matkailulle. Tulevaisuudessa digitaalisen asiakaskokemuksen osalta puolestaan yksilöllisyyden ja henkilökohtaisuuden merkitys kasvavat. Palveluntuottajien on tunnettava omat asiakkaansa ja asiakaspolut, valittava oikeat digitaaliset kanavat ja huolehdittava osaamisen ylläpidosta sekä opeteltava hyödyntämään asiakasdataa oman toiminnan kehittämisessä. Digitaalisessa asiakaskokemuksessa painottuvat monikanavaisuus, nopeus, helppokäyttöisyys ja tekniikan toimivuus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda yleiskäsitys hyvinvointimatkailun digitaalisesta tulevaisuudesta ja lisäksi on perehdytty digitaaliseen asiakaskohtaamiseen palveluntuottajan osalta. Työtä voidaan hyödyntää aiheen jatkotutkimuksissa. Mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita voivat olla esimerkiksi keskittyminen asiakkaiden arvovalintoihin tai elämyksellisyyden luonti digitaalisesti.
The research was carried out as a qualitative study and the research methods used were content analysis and workshop with brainstorming method.
Based on the research results and theory, it can be concluded that the future of digital wellbeing tourism is particularly related to accessibility, functionality, customizability, virtuality, and wellbeing technology. In addition to accessibility, digitalization and technology in the tourism sector have influenced information seeking, booking and purchasing processes and the sharing of travel experiences. In the future, travelers’ choices and decisions will be driven by responsibility, safety, sustainability, and ecology. Emerging technologies, AR and VR will provide a different way of experiencing destinations, and virtuality will also offer alternatives to physical tourism. In turn, the future digital customer experience will increasingly focus on individuality and personalization. Service providers need to know their customers, choose the right digital channels, maintain skills, and learn how to exploit customer data to improve their business. The digital customer experience is all about multichannel, speed, ease of use and technological performance.
This study aims to provide an overview of the future of digital wellbeing tourism and the digital customer experience for the service provider has also been examined. This study and results can be utilized for further research on this subject. Possible themes for future research could include a focus on customer value choices or the creation of digital experiences.