Visuell simuleringsmiljö för trafik
Miemois, Philip (2022)
Miemois, Philip
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061217533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda liikenteelle simulaatioympäristö, joka sekä pystyy sopeutumaan eri järjestelmiin että mittaamaan liikenteen polttoainekulutuksen. Simulaatio on tehty Unityohjelmassa.
Tämän työn tarkoituksena oli luoda simulaatioympäristö, jossa on mahdollista kehittää uusia ratkaisuja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja selvittää, mitä haasteita voi esiintyä vaativammissa liikennetilanteissa, kuten kaupunkien keskustassa isommissa kaupungeissa. Liikennetehokkuuden mittaamiseksi laskettiin polttoaineen kulutuksen keskiarvo. Simulointi vaati visuaalisen käyttöliittymän, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, mitkä liikenteen osat aiheuttavat yleisen tehokkuuden heikkenemistä.
Työ koostui pitkälti ohjelmoinnista ja toiminnallisten konseptien luomisesta. Tällä luotiin pohja sille, miten muun simulaation pitäisi toimia. Työn aikana toistuva haaste oli keksiä menetelmiä ja toteuttaa niitä siten, että esiasetettuja arvoja tarvitaan mahdollisimman vähän, mutta samalla vältetään simulaation dynaamisen kapasiteetin pieneneminen. Suuri osa konseptista perustuu siihen, että laskelmia tehdään mahdollisimman vähän simulaation ollessa käynnissä ja sen sijaan tehdään laskelmat simulaation alussa.
Toteutus konseptista toiminnalliseen simulaatioon onnistui ja tärkeät yksityiskohdat toteutettiin suunnitelmien mukaan. Simulaatiota ei ole validoitu, mikä tarkoittaa, että ei ole näyttöä siitä, että se vastaa todellisuutta.
Tämän työn tarkoituksena oli luoda simulaatioympäristö, jossa on mahdollista kehittää uusia ratkaisuja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja selvittää, mitä haasteita voi esiintyä vaativammissa liikennetilanteissa, kuten kaupunkien keskustassa isommissa kaupungeissa. Liikennetehokkuuden mittaamiseksi laskettiin polttoaineen kulutuksen keskiarvo. Simulointi vaati visuaalisen käyttöliittymän, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, mitkä liikenteen osat aiheuttavat yleisen tehokkuuden heikkenemistä.
Työ koostui pitkälti ohjelmoinnista ja toiminnallisten konseptien luomisesta. Tällä luotiin pohja sille, miten muun simulaation pitäisi toimia. Työn aikana toistuva haaste oli keksiä menetelmiä ja toteuttaa niitä siten, että esiasetettuja arvoja tarvitaan mahdollisimman vähän, mutta samalla vältetään simulaation dynaamisen kapasiteetin pieneneminen. Suuri osa konseptista perustuu siihen, että laskelmia tehdään mahdollisimman vähän simulaation ollessa käynnissä ja sen sijaan tehdään laskelmat simulaation alussa.
Toteutus konseptista toiminnalliseen simulaatioon onnistui ja tärkeät yksityiskohdat toteutettiin suunnitelmien mukaan. Simulaatiota ei ole validoitu, mikä tarkoittaa, että ei ole näyttöä siitä, että se vastaa todellisuutta.
