Työssä onnistuminen ja sen laadullinen mittaaminen
Korpi, Oona (2022)
Korpi, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työssä onnistumista sekä sen laadullista mittaamista kohdeyrityksessä. Tavoitteena oli selvittää, miten työntekijät määrittelevät onnistumisen, millaisilla tekijöillä ja olosuhteilla kokemukseen voidaan vaikuttaa ja millaisia laadullisia mittareita voisi kehittää onnistumisen mittaamiseksi.
Tietoperustassa käsiteltiin onnistumisen kokemuksen muodostumiseen liittyviä elementtejä ja tekijöitä, kuten organisaatiokulttuuria, osaamisen tunnistamista, itseohjautuvuutta ja palkitsevaa työtä omina alalukuinaan onnistumisen näkökulmasta.
Tietoperustan kolmannessa luvussa käsiteltiin elementtejä, joita voitaisiin mahdollisesti hyödyntää onnistumisen laadullisessa mittaamisessa, kuten tavoiteasetantaa, palkitsemista, työn iloa ja flow-tilaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin pandemiaolosuhteista ja etätyökäytännöistä riippuen osin kasvokkain, osin Microsoft Teamsin välityksellä huhti-toukokuussa 2022. Haastattelurunko oli jaettu kolmeen teemaan tämän opinnäytetyön alalukujen mukaisesti.
Haastatteluiden tuloksissa korostui työntekijöiden yleinen tyytyväisyys omaan työhönsä sekä yhtenäinen onnistumisen määritelmä. Kohdeyrityksen palkitsemiskeinot koettiin mielekkäiksi ja organisaatiokulttuuri sellaiseksi, jossa on hyvät edellytykset onnistua.
.
Johtopäätökset tämän opinnäytetyön tutkimuksessa ovat, että kohdeyritys on onnistunut luomaan organisaatiokulttuurin, jossa työntekijät viihtyvät ja saavat onnistumisen kokemuksia. Kehittämisideaksi nousi organisaation toimintatapojen selkeyttäminen. Aihetta voisi jatkotutkia syvemmin työhyvinvoinnin ja motivaation näkökulmasta.
Tietoperustassa käsiteltiin onnistumisen kokemuksen muodostumiseen liittyviä elementtejä ja tekijöitä, kuten organisaatiokulttuuria, osaamisen tunnistamista, itseohjautuvuutta ja palkitsevaa työtä omina alalukuinaan onnistumisen näkökulmasta.
Tietoperustan kolmannessa luvussa käsiteltiin elementtejä, joita voitaisiin mahdollisesti hyödyntää onnistumisen laadullisessa mittaamisessa, kuten tavoiteasetantaa, palkitsemista, työn iloa ja flow-tilaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin pandemiaolosuhteista ja etätyökäytännöistä riippuen osin kasvokkain, osin Microsoft Teamsin välityksellä huhti-toukokuussa 2022. Haastattelurunko oli jaettu kolmeen teemaan tämän opinnäytetyön alalukujen mukaisesti.
Haastatteluiden tuloksissa korostui työntekijöiden yleinen tyytyväisyys omaan työhönsä sekä yhtenäinen onnistumisen määritelmä. Kohdeyrityksen palkitsemiskeinot koettiin mielekkäiksi ja organisaatiokulttuuri sellaiseksi, jossa on hyvät edellytykset onnistua.
.
Johtopäätökset tämän opinnäytetyön tutkimuksessa ovat, että kohdeyritys on onnistunut luomaan organisaatiokulttuurin, jossa työntekijät viihtyvät ja saavat onnistumisen kokemuksia. Kehittämisideaksi nousi organisaation toimintatapojen selkeyttäminen. Aihetta voisi jatkotutkia syvemmin työhyvinvoinnin ja motivaation näkökulmasta.