Mobiiliapplikaatioiden hyödyntäminen viulunsoiton improvisaation oppimisvälineenä
Vehkala, Heidi (2022)
Vehkala, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917234
Tiivistelmä
Koska klassisen viulun näkökulmasta ei ollut saatavilla mobiiliapplikaatioita improvisaation harjoitteluun, tavoitteena oli tutustua muihin jo olemassa oleviin improvisaatiosovelluksiin ja niiden pohjalta suunnitella sisältö mahdolliseen viuluapplikaatioon.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin menetelminä teemoittelua ja vertailua testatessa viittä eri sovellusta. Teemoitteluun valittiin neljä sovelluksen käytettävyyden kannalta keskeistä teemaa, joiden kautta sovelluksia vertailtiin.
Tuloksissa nousi esille erityisesti kaksi sovellusta, joiden ominaisuudet olivat hyvin sovellettavissa myös viululle. Niiden ja tietoperustan avulla koottiin sisältö mahdolliseen viulun improvisaatioapplikaatioon. Olemassa olevien sovellusten vertailu ja tulokset antoivat lisäksi suuntaa, millaisia mobiiliapplikaatioita on tällä hetkellä saatavilla Android-käyttöjärjestelmälle, ja että niitä voisi hyödyntää myös opetuksessa innostamaan viulisteja improvisaation kokeilemiseen. The object was to explore existing mobile applications made for practicing improvisation, and plan potential content for a violin application with the gathered information.
The study was a qualitative research, in which five different mobile applications were analyzed using thematic and comparative analyzing methods.
The results pointed out two applications, which had especially applicable features for the violin. With those results and the knowledge base, content for the violin application was gathered. Furthermore, comparing the existing applications and the results showed what kind of mobile applications are currently available for Android operating system, and they could be used for education purposes to encourage violinists to try out improvisation.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin menetelminä teemoittelua ja vertailua testatessa viittä eri sovellusta. Teemoitteluun valittiin neljä sovelluksen käytettävyyden kannalta keskeistä teemaa, joiden kautta sovelluksia vertailtiin.
Tuloksissa nousi esille erityisesti kaksi sovellusta, joiden ominaisuudet olivat hyvin sovellettavissa myös viululle. Niiden ja tietoperustan avulla koottiin sisältö mahdolliseen viulun improvisaatioapplikaatioon. Olemassa olevien sovellusten vertailu ja tulokset antoivat lisäksi suuntaa, millaisia mobiiliapplikaatioita on tällä hetkellä saatavilla Android-käyttöjärjestelmälle, ja että niitä voisi hyödyntää myös opetuksessa innostamaan viulisteja improvisaation kokeilemiseen.
The study was a qualitative research, in which five different mobile applications were analyzed using thematic and comparative analyzing methods.
The results pointed out two applications, which had especially applicable features for the violin. With those results and the knowledge base, content for the violin application was gathered. Furthermore, comparing the existing applications and the results showed what kind of mobile applications are currently available for Android operating system, and they could be used for education purposes to encourage violinists to try out improvisation.