Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehity kuvaamalla! : videoinnin ja äänittämisen hyödyntäminen rumpujensoiton opetuksessa

Moilanen, Jan (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Moilanen_Jan.pdf (336.5Kt)
Lataukset: 


Moilanen, Jan
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia videoinnin ja äänittämisen hyötyjä musiikin oppimisessa. Tavoitteena oli kerätä tietoa, miten tallenteiden käyttö on näkynyt oppimistilanteissa, miten sitä voidaan käyttää opetuksessa, miten se vaikuttaa oppimiseen ja millaiset tallennuslaitteet toimivat rumpujen soitin taltiointiin. Teknologian käyttäminen on yleistynyt opetuksessa, joten aihe on ajankohtainen. Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin vertailevan laadullisen tutkimuksen keinoin vertaamalla kahta ryhmää, joissa oppijat opettelivat soittamaan kappaleen rummuilla. Toisessa näistä ryhmistä oppimisen yhteydessä käytettiin videointia ja äänittämistä. Molemmissa ryhmissä oli kolme Jyväskylän ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogiksi opiskelevaa henkilöä, joiden pääinstrumentti on rummut. Tutkimuksen aikana videoinnin ja äänittämisen käytön yhteydessä testattiin eri tapoja taltioida testiryhmäläisten soittoa. Tutkimustulokset syntyivät havainnoimalla tunteja, joiden avulla pystyttiin vertailemaan kahden ryhmän eroavaisuuksia kappaleen oppimisessa. Tulokset osoittivat videoinnin ja äänittämisen auttavan kiinnittämään huomion sellaisiin soitannallisiin asioihin, joita ei muuten soiton aikana muuten tule aina ajateltua. Taltiointi on hyvä työkalu rumpujen soiton, soittotekniikan ja -ergonomian huomioimiseen. Syitä taltioinnin vähäiselle käyttämiselle oppimistilanteissa oli mm. videointilaitteen asettamisen tuntuminen harjoitteluajan haaskaukselta. Harjoitteluaikaa ei myöskään haluta käyttää taltioinnin havainnointiin, vaikka todellisuudessa se tehostaisi soittoajan harjoittelua, eikä yhteen harjoiteltavaan asiaan välttämättä tarvitsisi tällöin käyttää niin paljoa aikaa. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta videoinnin ja äänittämisen olevan tehokas työkalu musiikin oppimisen yhteydessä, jonka avulla pystyy havainnoimaan mitä soiton aikana tarkalleen ottaen tapahtuu. Havainnointia voidaan käyttää oman soiton arvioimiseen ja eteenpäinviemiseen. Taltiointia kannattaa käyttää monipuolisesti ja säännöllisesti harjoittelussa, mutta sitä ei ole tarpeen käyttää jokaisella harjoituskerralla. Taltiointi on nykypäivänä helppoa ja edullista. Tallennuslaitteita on monenlaisia, joista puhelin toimii useimmissa tilanteissa. Rumpuja videoidessa hyvän äänenlaadun saamiseksi kuitenkin vaaditaan erillinen äänentallennin tai videointilaite, joka pystyy tallentamaan voimakasta äänilähdettä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste