Hevosavusteinen toiminta osana lapsen ADHD:n hoitoa
Himanen, Janni (2022)
Himanen, Janni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017306
Tiivistelmä
pinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa, miten hevosavusteista toimintaa hyödynnetään lapsen ADHD:n hoidossa ja millaisia tutkimustuloksia on olemassa. Tehtävänä oli selvittää, miten hevosavusteinen toiminta vaikuttaa ADHD diagnoosin saaneen lapsen arkeen ja elämänlaatuun. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailla, miten hevosavusteinen toiminta vaikuttaa lapsen ADHD:n hoitoon. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonhaku toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan kuuluvan kirjaston tiedonhankinnan
ohjauksen kurssin sisällön mukaisesti. Tiedonkeruussa hyödynnettiin sekä kirjallisuutta että tieteellisten tutkimusten tuloksia. Opinnäytetyössä käytettiin neljää tutkimusartikkelia, jotka valittiin opinnäytetyön sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaan.
Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin toteamaan, että hevosavusteisella toiminnalla on positiivisia vaikutuksia ADHD diagnoosin saaneiden lasten hoidossa, mutta lisätutkimuksia tarvitaan edelleen. Tämänhetkisistä tutkimustuloksista kävi ilmi, että hevosavusteisen toiminnan avulla ADHD oireet vähenivät, tarkkaavaisuus ja oman toiminnan ohjaus vahvistuivat, kyky noudattaa sääntöjä ja ohjata omaa käyttäytymistä vahvistuivat, tasapaino ja kehonhallinta vahvistuivat sekä sosiaaliset- ja tunnetaidot vahvistuivat. Opinnäytetyössä kerättyjä tuloksi voidaan hyödyntää jatkotutkimuksia ajatellen. Jatkossa voidaan perehtyä entistä tarkemmin millainen hevosavusteinen toiminta parantaa elämänlaatua merkittävimmin ja auttaa esimerkiksi sosiaalisten suhteiden rakentamisessa ja keskittymiskyvyn paranemisessa. Jatkotutkimusten avulla pystytään tarjoamaan apukeinoja arjessa selviytymiseen, elämänlaadun parantamiseen ja tarjota vertaistukea ADHD diagnoosin saaneille lapsille ja heidän vanhemmilleen.
ohjauksen kurssin sisällön mukaisesti. Tiedonkeruussa hyödynnettiin sekä kirjallisuutta että tieteellisten tutkimusten tuloksia. Opinnäytetyössä käytettiin neljää tutkimusartikkelia, jotka valittiin opinnäytetyön sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaan.
Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin toteamaan, että hevosavusteisella toiminnalla on positiivisia vaikutuksia ADHD diagnoosin saaneiden lasten hoidossa, mutta lisätutkimuksia tarvitaan edelleen. Tämänhetkisistä tutkimustuloksista kävi ilmi, että hevosavusteisen toiminnan avulla ADHD oireet vähenivät, tarkkaavaisuus ja oman toiminnan ohjaus vahvistuivat, kyky noudattaa sääntöjä ja ohjata omaa käyttäytymistä vahvistuivat, tasapaino ja kehonhallinta vahvistuivat sekä sosiaaliset- ja tunnetaidot vahvistuivat. Opinnäytetyössä kerättyjä tuloksi voidaan hyödyntää jatkotutkimuksia ajatellen. Jatkossa voidaan perehtyä entistä tarkemmin millainen hevosavusteinen toiminta parantaa elämänlaatua merkittävimmin ja auttaa esimerkiksi sosiaalisten suhteiden rakentamisessa ja keskittymiskyvyn paranemisessa. Jatkotutkimusten avulla pystytään tarjoamaan apukeinoja arjessa selviytymiseen, elämänlaadun parantamiseen ja tarjota vertaistukea ADHD diagnoosin saaneille lapsille ja heidän vanhemmilleen.