Opas erityisryhmien kanssa toimimiseen raviurheilun nuorisotoiminnassa
Kytölä, Salla; Seppälä, Hanna (2022)
Kytölä, Salla
Seppälä, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917093
Tiivistelmä
Erityisryhmiin kuuluvilla lapsilla ja nuorilla voi olla toiminnanrajoitteita, jonka vuoksi heidän mahdollisuutensa osallistua harrastuksiin eivät välttämättä ole tasavertaista. Erityisryhmille suunnatusta harrastustoiminnasta löytyy vielä suhteellisen vähän tietoa ja tehtyä tutkimusta. Myös erityisryhmille suunnattua harrastustoimintaa löytyy vielä suhteellisen vähän. Erityisryhmille suunnattu hevosharrastetoiminta käsittää
vielä lähinnä erilaista terapiatoimintaa sekä sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Ratsastuksen puolella on
jo isommissa määrin erityisryhmille suunnattua omaa toimintaa, tai tavallista toimintaa on mukautettu vastaamaan myös erityisryhmien tarpeita. Ravipuolella erityisryhmien ohjaamiseen suunniteltuja tukitoimia ei
toistaiseksi vielä löydy samanlaisessa mittakaavassa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Hippos Ry:n kanssa. Suomen Hippos on valtakunnallinen
hevoskasvatuksen ja raviurheilun keskusjärjestö, joka vastaa myös raviurheilun nuorisotoiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas erityisryhmien kanssa toimimiseen, ohjaamiseen ja kohtaamiseen raviurheilun nuorisotoiminnassa. Opas on suunnattu raviurheilun nuorisotoiminnan nuorisovastaaville ja nuorisotoiminnan ohjaajille. Oppaan lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan harrastuksien ja toiminnan
merkitystä osallisuuteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Oppaaseen koottiin yleistietoa neuropsykiatrisista häiriöistä sekä tietoa ja käytännön esimerkkejä erityisryhmien ohjaamiseen, turvallisuuteen ja esteettömyyteen talliympäristössä. Opinnäytetyön aihe valittiin tekijöiden oman mielenkiinnon ja toimeksiantajan tarpeen perusteella.
Oppaan tavoitteena on auttaa nuorisotoiminnan ohjaajia kohtaamaan ja toimimaan erityisryhmien kanssa
sekä lisätä toimintaan osallistumisen yhdenvertaisuutta ja turvallisuutta. Opas toteutettiin työelämän tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyn avulla tietoa opasta ja tiedonhakua varten suoraan raviurheilun nuorisovastaavilta. Kyselystä kävi ilmi, että raviurheilun nuorisotoiminnassa on ollut ja on nykyäänkin mukana erityisryhmiin kuuluvia lapsia ja nuoria. Toiminnasta suurin osa on
ryhmämuotoista kerhotoimintaa. Kyselyn tulosten perusteella nuorisovastaavat kokivat, että heillä ei ole
tarpeeksi tietoa ja taitoa erityisryhmien ohjaamiseen.
Voidaan siis todeta, että raviurheilun nuorisotoiminnassa on todellinen tarve tiedolle ja tuelle erityisryhmien kohtaamiseen ja heidän kanssaan toimimiseen. Toiminnan mukauttamiseen erityisryhmille sopivaksi
tarvitaan lisää keinoja ja koulutusta. Näiden avulla voidaan ottaa askel kohti tasavertaisempaa raviurheilun
nuorisotoimintaa, sekä tarjota lisää harrastusmahdollisuuksia hevosten parissa myös erityisryhmille.
vielä lähinnä erilaista terapiatoimintaa sekä sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Ratsastuksen puolella on
jo isommissa määrin erityisryhmille suunnattua omaa toimintaa, tai tavallista toimintaa on mukautettu vastaamaan myös erityisryhmien tarpeita. Ravipuolella erityisryhmien ohjaamiseen suunniteltuja tukitoimia ei
toistaiseksi vielä löydy samanlaisessa mittakaavassa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Hippos Ry:n kanssa. Suomen Hippos on valtakunnallinen
hevoskasvatuksen ja raviurheilun keskusjärjestö, joka vastaa myös raviurheilun nuorisotoiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas erityisryhmien kanssa toimimiseen, ohjaamiseen ja kohtaamiseen raviurheilun nuorisotoiminnassa. Opas on suunnattu raviurheilun nuorisotoiminnan nuorisovastaaville ja nuorisotoiminnan ohjaajille. Oppaan lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan harrastuksien ja toiminnan
merkitystä osallisuuteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Oppaaseen koottiin yleistietoa neuropsykiatrisista häiriöistä sekä tietoa ja käytännön esimerkkejä erityisryhmien ohjaamiseen, turvallisuuteen ja esteettömyyteen talliympäristössä. Opinnäytetyön aihe valittiin tekijöiden oman mielenkiinnon ja toimeksiantajan tarpeen perusteella.
Oppaan tavoitteena on auttaa nuorisotoiminnan ohjaajia kohtaamaan ja toimimaan erityisryhmien kanssa
sekä lisätä toimintaan osallistumisen yhdenvertaisuutta ja turvallisuutta. Opas toteutettiin työelämän tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyn avulla tietoa opasta ja tiedonhakua varten suoraan raviurheilun nuorisovastaavilta. Kyselystä kävi ilmi, että raviurheilun nuorisotoiminnassa on ollut ja on nykyäänkin mukana erityisryhmiin kuuluvia lapsia ja nuoria. Toiminnasta suurin osa on
ryhmämuotoista kerhotoimintaa. Kyselyn tulosten perusteella nuorisovastaavat kokivat, että heillä ei ole
tarpeeksi tietoa ja taitoa erityisryhmien ohjaamiseen.
Voidaan siis todeta, että raviurheilun nuorisotoiminnassa on todellinen tarve tiedolle ja tuelle erityisryhmien kohtaamiseen ja heidän kanssaan toimimiseen. Toiminnan mukauttamiseen erityisryhmille sopivaksi
tarvitaan lisää keinoja ja koulutusta. Näiden avulla voidaan ottaa askel kohti tasavertaisempaa raviurheilun
nuorisotoimintaa, sekä tarjota lisää harrastusmahdollisuuksia hevosten parissa myös erityisryhmille.