Basisti nykypopmusiikkikentällä : työkentän vaatimusten näkyminen ammatillisen muusikon koulutuksen opetussisällöissä
Varonen, Marko (2022)
Varonen, Marko
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117467
Tiivistelmä
Nykypopmusiikkikentän asettamista osaamisvaatimuksista basistin ja basson roolin näkökulmasta ei ollut olemassa selkeää kuvausta. Moderni popmusiikki tyylilajina oli tuonut mukanaan tarpeen basson ja basistin soundilliselle uudistumiselle ja monipuolisuudelle eikä toisen asteen ammatillinen muusikon koulutus tutkijan mielestä vastannut nykypopmusiikkikentän osaamistarpeisiin.
Tutkimuksen lähtökohtana olivat sekä tutkijan aiempi työkokemus musiikkikentällä toimimisesta että tutkittavien kokemukset bassonsoittamisesta nykypopmusiikkikentällä ja bassonsoiton opettamisesta toisen asteen ammatillisissa musiikkioppilaitoksissa. Tutkimusmenetelmiksi valittiin haastattelututkimus ja kyselylomaketutkimus. Haastattelu valittiin aineistonkeruumenetelmäksi, jotta tutkittavilta saatiin tietoa mahdollisimman kattavasti. Haastateltaviksi valittiin Suomen popmusiikkikentän suosituimpien artistien bändeissä soittavia basisteja. Kyselylomaketta käytettiin toisena aineistonkeruumenetelmänä, jotta tutkimukseen osallistuminen oli vastaajille mahdollisimman vaivatonta.
Tutkimuksessa selvisi, että toisen asteen ammatillisen koulutuksen aikana luodaan pohja instrumentti- ja musiikkiosaamiselle sekä opetellaan ammattietiikkaa. Muut työkentällä tarvittavat taidot opittiin työn tekemisen kautta tai myöhemmissä musiikkialan opinnoissa. Tällaisia taitoja olivat mm. efektien ja synabasson avulla soundien tekemiseen, korvamonitorointiin ja taustanauhoihin liittyvät taidot sekä sosiaaliset taidot.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voitiin todeta, että toisen asteen ammatillinen musiikin koulutus ei valmista suoraan nykypopmusiikkikentälle, mutta antaa valmiudet työkentälle pyrkimiseen tulevaisuudessa. Koulutuksen sisältöön olisi voitu lisätä nykypopmusiikkikentällä tarvittavia teknologia- ja soundin luomiseen liittyviä taitoja.
Tutkimuksen lähtökohtana olivat sekä tutkijan aiempi työkokemus musiikkikentällä toimimisesta että tutkittavien kokemukset bassonsoittamisesta nykypopmusiikkikentällä ja bassonsoiton opettamisesta toisen asteen ammatillisissa musiikkioppilaitoksissa. Tutkimusmenetelmiksi valittiin haastattelututkimus ja kyselylomaketutkimus. Haastattelu valittiin aineistonkeruumenetelmäksi, jotta tutkittavilta saatiin tietoa mahdollisimman kattavasti. Haastateltaviksi valittiin Suomen popmusiikkikentän suosituimpien artistien bändeissä soittavia basisteja. Kyselylomaketta käytettiin toisena aineistonkeruumenetelmänä, jotta tutkimukseen osallistuminen oli vastaajille mahdollisimman vaivatonta.
Tutkimuksessa selvisi, että toisen asteen ammatillisen koulutuksen aikana luodaan pohja instrumentti- ja musiikkiosaamiselle sekä opetellaan ammattietiikkaa. Muut työkentällä tarvittavat taidot opittiin työn tekemisen kautta tai myöhemmissä musiikkialan opinnoissa. Tällaisia taitoja olivat mm. efektien ja synabasson avulla soundien tekemiseen, korvamonitorointiin ja taustanauhoihin liittyvät taidot sekä sosiaaliset taidot.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voitiin todeta, että toisen asteen ammatillinen musiikin koulutus ei valmista suoraan nykypopmusiikkikentälle, mutta antaa valmiudet työkentälle pyrkimiseen tulevaisuudessa. Koulutuksen sisältöön olisi voitu lisätä nykypopmusiikkikentällä tarvittavia teknologia- ja soundin luomiseen liittyviä taitoja.