Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Motivoiko yhteissoitto? Klassisen pianonsoiton opiskeluun liittyviä motivaatiotekijötä musiikkioppialaitoksissa

Eklund, Lena (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Eklund_Lena.pdf (1.641Mt)
Lataukset: 


Eklund, Lena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317582
Tiivistelmä
Pianon soittaminen kuuluu suosituimpiin harrastuksiin lasten keskuudessa. Musiikkioppilaitoksiin pyrkijöitä on enemmän kuin moniin muihin instrumentteihin, mutta silti pianistit unohtuvat usein yhteissoiton järjestelyissä. Pianistit ovat perinteisesti olleet varsin yksinäinen soittajaryhmä, koska pianonsoiton opintoihin ei kuulu orkesterisoittoa. Yhteissoiton osuus on edelleen pianisteilla vähäistä siitä huolimatta, että se kuuluu taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelmaan. Motivaation ylläpitäminen on tärkeää, jotta oppilaat eivät keskeyttäisi opintojaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mikä motivoi klassisen pianonsoiton opiskelijoita musiikkiopistotasolla ja onko yhteissoitolla vaikutusta motivaatioon.

Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille pianistien yhteissoiton tämänhetkinen tila ja tuoda esiin yhteissoiton tarpeellisuus soittomotivaatiota ajatellen. Musiikkioppilaitosten rehtoreille työssä on tietoa siitä, mitä pianonsoiton opettajat ajattelevat motivaatioon vaikuttavista asioista yleisesti ja yhteissoiton merkityksestä soittoinnostukselle.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin sähköisellä kyselyllä, johon osallistui sekä pianonsoiton opettajia, että heidän oppilaitaan. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja näistä tehtiin johtopäätökset.

Tulokset toivat esiin sen, että yhteissoitolla on selkeästi oppilaita motivoiva vaikutus. Yhteissoittoon ei kuitenkaan ole riittäviä resursseja, joten sen toteuttaminen jää paljon vähäisemmäksi kuin mitä pianonsoiton opettajat haluaisivat. Opetussuunnitelma huomioon ottaen olisi tärkeää, että musiikkioppilaitoksissa huomioidaan tämä epäkohta pianistien soitonopinnoissa ja lisätään selkeät, erilliset kamarimusiikkitunnit pianistien resursseihin.
 
Playing piano is one of the most popular hobbies among children. There are more applicants in piano than in many other instruments. It is crucial to keep the motivation up so that children do not quit their music studies. Because pianists do not have orchestras in their studies, they easily become a somewhat lonely group of musicians. Even if chamber music is included in the national study plan of basic studies in arts pianists do not often get to play it as much as other instrumentalists. The purpose of this thesis was to study things that motivate piano students in classical music on music school level and to see if chamber music has any effect on their motivation.

The aim of this thesis is to notice how chamber music is organized for pianists and to bring awareness to the importance of chamber music when we want to keep the motivation level up for piano students. There is information for the music school principals about which things piano teachers find to affect motivation and what is the importance of chamber music for it.

This thesis was made as a qualitative study. The material was collected by an electronic inquiry for piano teachers and their students. The material was analyzed by theming it and then making the conclusions.

It was clear that chamber music motivates students. There is however not enough resources for chamber music and it is there for not possible to have as many and regular lessons as piano teachers would like to. Considering the national study plan it would be important that music schools would notice this fault in the music studies and add separate chamber music lessons in the resources for pianists.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste