Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjeistus Safe Return to Port -venttiilien sijoitukseen ja merkintään matkustajalaivassa

Suurnäkki, Annabella (2022)

 
Avaa tiedosto
Suurnakki_Annabella.pdf (2.129Mt)
Lataukset: 


Suurnäkki, Annabella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317796
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selkeyttää suunnitteluohjeistusta Safe Return to Port -venttiilien sijoittamisesta valmistuspiirroksiin sääntöjen mukaisesti ja yhtenäistää SRtP-venttiilien merkinnät laivassa. Safe Return to Port on kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) säännöstö, jonka tarkoituksena on taata matkustajalaivan omatoiminen pääsy lähimpään satamaan, vaikka laivassa olisi palanut tai vuotanut jokin osasto. Järjestelmän venttiileillä voidaan eristää tai reitittää uudelleen tärkeitä virtausaineita, kuten polttoainetta ja juomavettä, toista polkua pitkin kuluttajille. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Rauma Marine Constructions Oy.

Työtä kartoitettiin tutkimalla tarkistusraporttien huomautuksia ja haastattelemalla aiheen parissa työskenteleviä henkilöitä. Niiden pohjalta tutkittiin puutteita venttiileiden sijoituksissa ja merkinnöissä ja luotiin suunnitteluohje valmistussuunnittelulle, jotta vastaisuudessa vältyttäisiin vastaavilta virheiltä. SRtP-venttiilien lisäkilpien suunnittelussa tutkittiin standardeja ja Rauma Marine Constructionsin dokumenttien hallintajärjestelmästä löytyviä tietoja.

Lopputuloksena syntyi yleisohjeistus SRtP-venttiilien sijoitukseen valmistuspiirustuksissa ja venttiilien lisäkilpien yhtenäistämisehdotus.
 
The aim of the thesis was to clarify the design guidelines for the placement of SRtP valves in the detail design drawings in accordance with the rules and to harmonize the marking of SRtP valves on board. Safe Return to Port is an International Maritime Organization (IMO) code designed to ensure that a passenger ship has independent access to the nearest port, even if a department is on fire or flooded. The valves in the system can be used to isolate or reroute important fluids, such as fuel and drinking water, along another path to consumers. The thesis was comissioned by Rauma Marine Construcions oy.

In the study, the comments in the review reports and interviews of those working on the topic were examined. Based on them, the shortcomings of the placement of valves and valve markings were investigated and a design guide for detail design was created to avoid similar errors in the future. In the design of the additional plates for SRtP valves, the standards and information found in the Rauma Marine Construction document management system were studied.

The result was a general instruction to the placement of SRtP valves in the detail design drawings and a proposal to unify the additional valve plates.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste