Muunnossähkökuorma-auton ajomoottorin ja voimansiirron yhdistäminen ja tuenta : selvitys ja suunnittelu
Laine, Panu (2022)
Laine, Panu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317781
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osaprojekti Helsingin liikelaitos Staran ja Tampereen ammattikorkeakoulun eRetrofit-hankkeeseen, jossa polttomoottorikäyttöisestä kuorma-autosta muunnetaan sähkökäyttöinen. Työssä oli tarkoituksena hahmotella kuorma-auton rungon mittojen pohjalta, minkälainen tila ajomoottorille olisi, jos alkuperäinen vaihdelaatikko ja kardaaniakseli haluttaisiin säilyttää. Osa polttomoottorin viemästä tilasta oli jo varattu muiden laitteiden käyttöön. Tavoitteena työssä oli tarkentaa ja parannella olemassa olevaa mallinnusta kuorma-auton rungosta sekä mallintaa muita voimansiirron komponentteja. Tämän pohjalta oli tarkoitus hahmotella ja mallintaa sähkömoottorille käytettävissä oleva tila sekä voimansiirron ja sähköisen ajomoottorin yhdistämiseen vaadittavia komponentteja. Lisäksi ajomoottorin tuennasta tuli tehdä suuntaa antava suunnitelma.
Valmistuneiden hahmotelmien pohjalta voitiin varmistua siitä, että osaprojektin loppuvaiheilla valittu ajomoottori mahtuu kaavaillulle paikalle. Hahmottelu voimansiirron yhdistämisestä ja siihen tarvittavista komponenteista sekä ajomoottorin suuntaa antavasta tuennasta saatiin tehtyä.
Kuorma-auton rungon käsin mittaaminen ja mittausten pohjalta tehdyt mallinnukset eivät tuoneet täydellistä mittatarkkuutta, mutta hahmotelmaan mittatarkkuus oli riittävä. Tällaisellakin menetelmällä tehty hahmotelma auttaa suunnittelussa paljon ja sen avulla saadaan hyvä kuva suunnitellun toteutuksen mahdollisuudesta. Tehtaalta saatujen valmiiden runkomallien tai skannauksen avulla olisi saatu mittatarkempi tulos. Vaihdelaatikon ja ajomoottorin yhdistäminen fyysisesti osoittautui kuviteltua monimutkaisemmaksi. Ajomoottorin tuennan suunnittelu jäi karkean mallin asteelle.
Valmistuneiden hahmotelmien pohjalta voitiin varmistua siitä, että osaprojektin loppuvaiheilla valittu ajomoottori mahtuu kaavaillulle paikalle. Hahmottelu voimansiirron yhdistämisestä ja siihen tarvittavista komponenteista sekä ajomoottorin suuntaa antavasta tuennasta saatiin tehtyä.
Kuorma-auton rungon käsin mittaaminen ja mittausten pohjalta tehdyt mallinnukset eivät tuoneet täydellistä mittatarkkuutta, mutta hahmotelmaan mittatarkkuus oli riittävä. Tällaisellakin menetelmällä tehty hahmotelma auttaa suunnittelussa paljon ja sen avulla saadaan hyvä kuva suunnitellun toteutuksen mahdollisuudesta. Tehtaalta saatujen valmiiden runkomallien tai skannauksen avulla olisi saatu mittatarkempi tulos. Vaihdelaatikon ja ajomoottorin yhdistäminen fyysisesti osoittautui kuviteltua monimutkaisemmaksi. Ajomoottorin tuennan suunnittelu jäi karkean mallin asteelle.