Yhteisöpedagogien ajatuksia taide- ja luontolähtöisten menetelmien käytöstä tulevaisuuden työssä
Skog, Emma (2022)
Skog, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417845
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhteisöpedagogiopiskelijoiden näkemyksiä taide- ja luontolähtöisten menetelmien käytöstä osana tulevaisuuden työtä. Opiskelijat ovat osallistuneet Parasta Etelä -Savoon hankkeeseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla opiskelijoita sähköpostitse. Opinnäytetyön tutkimuksen teemat ovat:millaisena opiskelijat näkevät tulevaisuuden yhteisöpedagogin työn, miten tulevaisuuden taitoja hyödynnetään yhteisöpedagogin työkentällä, miten taide- ja luontolähtöiset menetelmät ovat osa tulevaisuuden osaamista sekä miten Parasta Etelä-Savoon -hanke vastaa tulevaisuuden osaamisen kouluttamiseen.
Parasta Etelä-Savoon oli Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hanke, jonka tavoitteita olivat edistää hyvinvointia lisäävien taide- kulttuuri- ja luontolähtöisten menetelmien osaamista ja hyödyntämistä sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä kasvatus- ja nuorisopalveluiden alan työntekijöille ja opiskelijoille. Lisäksi tavoitteena oli pyrkiä keräämään tietoa siitä, mitä edellytyksiä toimintamallien lisääminen vaatii sekä mikä oli kehitettäviä ja mitkä toimivia malleja. Tarkoituksena oli juurruttaa toimintamallien hyödyntämistä ja lisätä osallistujien taitoja tarkastella menetelmien hyvinvointivaikutuksia.
Taide- ja luontolähtöinen toiminta lisää ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Vaikutukset ovat rauhoittavia, rentouttavia ja virkistäviä. Hyvinvointivaikutuksia ovat mm. stressin väheneminen, fyysisen ja psyykkisen terveyden edistäminen, yksinäisyyden vähentyminen sekä mielen sairauksien ennaltaehkäiseminen. World Economic Forum (WEF) on analyysissään listannut luovuuden yhdeksi kymmenestä tulevaisuuden osaamistarpeeksi. Tulevaisuudessa olisi tärkeää rohkaista luovuuteen ja improvisointiin uusien innovaatioiden toivossa.
Opinäytetyössä selviää, että opiskelijat näkevät luonto- ja taidelähtöisten menetelmien hallinnan tärkeänä osana tulevaisuuden taitoja. Heistä luonto- ja taidelähtöiset menetelmät tukevat kaikkia WEF:n listaamia tulevaisuuden osaamistarpeita. Menetelmillä nämä osaamistarpeet ovat helpompi saavuttaa. Nämä menetelmät ovat erittäin ajankohtaisia hyvinvointivaikutustensa vuoksi. Yhteisöpedagogikoulutus antaa opiskelijoiden mielestä riittävää pohjaa menetelmien osaamiselle. Kuitenkin nähdään, että Parasta Etelä-Savoon –hankkeen kaltaiset hankkeet ovat tärkeä lisä tukemaan osaamisen kehittämistä. Tutkimuksessa nousee esiin, että opiskelijan oma kiinnostus on tärkeässä roolissa menetelmien hyödyntämiselle. Kaikki eivät näe luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä tärkeänä osana yhteisöpedagogin koulutusta.
Parasta Etelä-Savoon oli Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hanke, jonka tavoitteita olivat edistää hyvinvointia lisäävien taide- kulttuuri- ja luontolähtöisten menetelmien osaamista ja hyödyntämistä sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä kasvatus- ja nuorisopalveluiden alan työntekijöille ja opiskelijoille. Lisäksi tavoitteena oli pyrkiä keräämään tietoa siitä, mitä edellytyksiä toimintamallien lisääminen vaatii sekä mikä oli kehitettäviä ja mitkä toimivia malleja. Tarkoituksena oli juurruttaa toimintamallien hyödyntämistä ja lisätä osallistujien taitoja tarkastella menetelmien hyvinvointivaikutuksia.
Taide- ja luontolähtöinen toiminta lisää ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Vaikutukset ovat rauhoittavia, rentouttavia ja virkistäviä. Hyvinvointivaikutuksia ovat mm. stressin väheneminen, fyysisen ja psyykkisen terveyden edistäminen, yksinäisyyden vähentyminen sekä mielen sairauksien ennaltaehkäiseminen. World Economic Forum (WEF) on analyysissään listannut luovuuden yhdeksi kymmenestä tulevaisuuden osaamistarpeeksi. Tulevaisuudessa olisi tärkeää rohkaista luovuuteen ja improvisointiin uusien innovaatioiden toivossa.
Opinäytetyössä selviää, että opiskelijat näkevät luonto- ja taidelähtöisten menetelmien hallinnan tärkeänä osana tulevaisuuden taitoja. Heistä luonto- ja taidelähtöiset menetelmät tukevat kaikkia WEF:n listaamia tulevaisuuden osaamistarpeita. Menetelmillä nämä osaamistarpeet ovat helpompi saavuttaa. Nämä menetelmät ovat erittäin ajankohtaisia hyvinvointivaikutustensa vuoksi. Yhteisöpedagogikoulutus antaa opiskelijoiden mielestä riittävää pohjaa menetelmien osaamiselle. Kuitenkin nähdään, että Parasta Etelä-Savoon –hankkeen kaltaiset hankkeet ovat tärkeä lisä tukemaan osaamisen kehittämistä. Tutkimuksessa nousee esiin, että opiskelijan oma kiinnostus on tärkeässä roolissa menetelmien hyödyntämiselle. Kaikki eivät näe luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä tärkeänä osana yhteisöpedagogin koulutusta.