Digitaalisten tuotekatalogien hyödyt myyntiprosessissa
Huhtala, Krista (2022)
Huhtala, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeni tutki digitaalisien tuotekatalogien hyötyjä case yritykselle ja luoda niiden pohjalta rakenne yrityksen tuleville digitaalisille tuotekatalogeille. Työssä tutkittiin case yrityksen myynnin ja asiakkaiden näkökulmaa digitaalisiin tuotekatalogeihin, joiden tavoitteena oli saada relevanttia tietoa, miksi tuotekatalogit olisi hyvä siirtää digitaaliseen muotoon.
Tutkimus toteutettiin myynti- ja ostoprosessin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyjän ja asiakkaan matkaa läpi myynti- ja ostoprosessin, b2b-myyntiä yleisesti ja tulevaisuudessa sekä digitaalisissa kanavissa. Teoriassa käytiin läpi myös b2b-markkinointia yleisesti sekä asiakkaiden, että myynnin näkökulmasta ja sen verkkonäkyvyyttä.
Työn tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimustulokset kerättiin case yrityksen myyjille sekä asiakkaille laadituilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että sekä case yrityksen myynti, että asiakkaat kokivat digitaaliset tuotekatalogit hyödyllisimmiksi kuin fyysiset tuotekatalogit. Tutkimustuloksista saatu tieto osoitti sen, että asiakkaat kaipaavat tuotekatalogeihin mahdollisimman paljon tietoa tuotteista, tuotteita edustavia kuvia sekä materiaalia tuotteen toimivuudesta ja laadusta. Lopputuloksena case yritys sai tärkeää tietoa katalogien rakenteesta, millainen sisältö asiakkaita kiinnostaa sekä yrityksen verkkonäkyvyyden parantamisesta.
Tutkimus toteutettiin myynti- ja ostoprosessin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyjän ja asiakkaan matkaa läpi myynti- ja ostoprosessin, b2b-myyntiä yleisesti ja tulevaisuudessa sekä digitaalisissa kanavissa. Teoriassa käytiin läpi myös b2b-markkinointia yleisesti sekä asiakkaiden, että myynnin näkökulmasta ja sen verkkonäkyvyyttä.
Työn tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimustulokset kerättiin case yrityksen myyjille sekä asiakkaille laadituilla kyselylomakkeilla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että sekä case yrityksen myynti, että asiakkaat kokivat digitaaliset tuotekatalogit hyödyllisimmiksi kuin fyysiset tuotekatalogit. Tutkimustuloksista saatu tieto osoitti sen, että asiakkaat kaipaavat tuotekatalogeihin mahdollisimman paljon tietoa tuotteista, tuotteita edustavia kuvia sekä materiaalia tuotteen toimivuudesta ja laadusta. Lopputuloksena case yritys sai tärkeää tietoa katalogien rakenteesta, millainen sisältö asiakkaita kiinnostaa sekä yrityksen verkkonäkyvyyden parantamisesta.