Rytmimusiikin opettamisen vaiheita Jyväskylässä
Suutarinen, Eetu (2022)
Suutarinen, Eetu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061317807
Tiivistelmä
Rytmimusiikkia on opetettu Suomen musiikkioppilaitoksissa jo 50 vuoden ajan, mutta tutkimuksia kyseisen aineen ja ilmiön vaiheista muualla kuin Helsingissä on tehty suhteellisen vähän. Lyhyen historiansa aikana rytmimusiikki on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa musiikin opetuksessa kaikilla koulutusasteilla. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata rytmimusiikin opettamisen vaiheita Jyväskylän näkökulmasta ja samalla perustella rytmimusiikki-termin suosimista pop/jazz-termin sijasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin kirjallisia lähteitä sekä haastattelututkimusta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja niiden tulokset analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset toivat ilmi, että rytmimusiikkia oli harrastettu Jyväskylässä jo vuosikymmenien ajan ennen sen integroimista opetuskäyttöön ja tämän harrastajajoukon toiminnasta tehty kartoitus toi ilmi tarpeen aineen opettamiselle myös musiikkioppilaitoksissa. Jyväskylän kaupungin musiikkikoulu aloitti toimintansa 1982 ja sen opetuksessa rytmimusiikki oli mukana heti opetustoiminnan alkaessa. Merkittävä rooli rytmimusiikin integroinnilla opetuskäyttöön oli myös Keski-Suomen konservatoriolla sekä Jyväskylän yliopiston musiikkitieteen ja musiikkikasvatuksen linjoilla, joissa rytmimusiikkia opetettiin vapaasäestyksen muodossa ja musiikkikasvatuksen puolella myös yhtyesoittona.
Opinnäytetyö onnistui tuottamaan vastauksia sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja onnistui luomaan uutta tietoa rytmimusiikin opettamisen vaiheista Jyväskylässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin kirjallisia lähteitä sekä haastattelututkimusta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja niiden tulokset analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset toivat ilmi, että rytmimusiikkia oli harrastettu Jyväskylässä jo vuosikymmenien ajan ennen sen integroimista opetuskäyttöön ja tämän harrastajajoukon toiminnasta tehty kartoitus toi ilmi tarpeen aineen opettamiselle myös musiikkioppilaitoksissa. Jyväskylän kaupungin musiikkikoulu aloitti toimintansa 1982 ja sen opetuksessa rytmimusiikki oli mukana heti opetustoiminnan alkaessa. Merkittävä rooli rytmimusiikin integroinnilla opetuskäyttöön oli myös Keski-Suomen konservatoriolla sekä Jyväskylän yliopiston musiikkitieteen ja musiikkikasvatuksen linjoilla, joissa rytmimusiikkia opetettiin vapaasäestyksen muodossa ja musiikkikasvatuksen puolella myös yhtyesoittona.
Opinnäytetyö onnistui tuottamaan vastauksia sille asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja onnistui luomaan uutta tietoa rytmimusiikin opettamisen vaiheista Jyväskylässä.