Pianon vapaan säestyksen verkkokurssin toteutuksen ja oppimateriaalin kehittäminen
Heinonen, Mika (2022)
Heinonen, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017295
Tiivistelmä
Vuoden 2020 keväällä alkanut Covid-19 koronaepidemia vaikutti laajasti tuoden isoja muutoksia opetustapoihin muuttaen monet soittotunnit virtuaalimuotoon yhdessä yössä. Tästä syntyi idea pianon vapaan säestyksen virtuaaliopetuksesta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vapaasäestyksen virtuaaliopetusta. Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda vapaan säestyksen verkkokurssin toteutussuunnitelma ja tehdä kurssilla käytettävät materiaalit. Suunnitelmassa vastattiin tavoitteisiin, opetussisältöihin ja millä keinoin asiat opetettiin. Verkkokurssikokonaisuudesta oli tavoite luoda oppijalähtöinen ja vuorovaikutteinen.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka pohjana oli korona-ajan alussa käyttöön otettu aiempi vapaan säestyksen opetuksen toteutussuunnitelma. Suunnitelmaa kehitettiin vapaan säestyksen kirjallisuuden ja oppilailta saadun palautteen avulla. Tuotosta pilotoitiin kolmella oppilaalla ja kokonaisuudesta kerättiin haastattelemalla palautetta pitkäaikaiselta vapaan säestyksen opettajalta.
Tuotoksena syntyi kymmenen opetuskerran vapaan säestyksen verkkokurssi, joka koostuu 10 x 30min opetuskerroista. Kurssin aikana käsitellään tietty määrä erilaisia tyylilajeja ja säestystapoja, sekä pereh-dytään sointuoppiin. Tuotokseen sisältyy oppimisalustalle rakennettu opiskelumateriaali, sisältäen johdannon käsiteltäviin aiheisiin sekä nuotti- ja audiomateriaalia. Oppimislähtöisyyteen ja vuorovaikutteisuuteen vastattiin yksilöllisten tavoitteiden ja taitotason huomioimisella, sekä kehittämällä virtuaaliopetustilanteesta mahdollisimman havainnollistama opetustilanteita varten luodulla kuvaruutunäkymällä.
Vapaan säestyksen verkkomuotoisesta opetuskokonaisuudesta onnistuttiin luomaan toimiva, sekä vuorovaikutteinen ja oppijalähtöinen kokonaisuus, jota on mahdollista jatkokehittää ja räätälöidä vastaa-maan eri käyttäjäryhmien tarpeita.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka pohjana oli korona-ajan alussa käyttöön otettu aiempi vapaan säestyksen opetuksen toteutussuunnitelma. Suunnitelmaa kehitettiin vapaan säestyksen kirjallisuuden ja oppilailta saadun palautteen avulla. Tuotosta pilotoitiin kolmella oppilaalla ja kokonaisuudesta kerättiin haastattelemalla palautetta pitkäaikaiselta vapaan säestyksen opettajalta.
Tuotoksena syntyi kymmenen opetuskerran vapaan säestyksen verkkokurssi, joka koostuu 10 x 30min opetuskerroista. Kurssin aikana käsitellään tietty määrä erilaisia tyylilajeja ja säestystapoja, sekä pereh-dytään sointuoppiin. Tuotokseen sisältyy oppimisalustalle rakennettu opiskelumateriaali, sisältäen johdannon käsiteltäviin aiheisiin sekä nuotti- ja audiomateriaalia. Oppimislähtöisyyteen ja vuorovaikutteisuuteen vastattiin yksilöllisten tavoitteiden ja taitotason huomioimisella, sekä kehittämällä virtuaaliopetustilanteesta mahdollisimman havainnollistama opetustilanteita varten luodulla kuvaruutunäkymällä.
Vapaan säestyksen verkkomuotoisesta opetuskokonaisuudesta onnistuttiin luomaan toimiva, sekä vuorovaikutteinen ja oppijalähtöinen kokonaisuus, jota on mahdollista jatkokehittää ja räätälöidä vastaa-maan eri käyttäjäryhmien tarpeita.