Häpeäkulttuurin vaikutus sivuinstrumenttien soittajiin
Mattila, Selina (2022)
Mattila, Selina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417874
Tiivistelmä
Pääinstrumenttien näkökulmasta on tehty mittavasti tutkimuksia, mutta sivuinstrumentin soittajat ovat jääneet kokonaan pimentoon. Tavoitteenani oli tuoda sivuinstrumentin soittajat valoon ja tuoda myös heidän näkökulmansa esille. Opinnäytetyö tehtiin häpeätutkimuksen näkökulmasta käyttäen pääosin Malisen häpeätutkimuksia.
Tavoite oli ymmärtää sivuinstrumentin soittajien kokemaa häpeää. Avainasemassa oli pää- ja sivuinstrumentin vertailu. Mitä eri tunteita soittajat tuntevat niihin soittimiin liittyen? Vertailu oli tärkeää, että tunteet erottuvat selkeästi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Aineisto kerättiin kyselylomaketutkimuksessa internetissä. Siihen vastasi 21 henkilöä. Henkilökohtainen kokemus riitti perusteluksi sivuinstrumentin määrittämiseen.
Tuloksista selvisi, että suurin osa vastaajista oli kokenut häpeäntunteita sivuinstrumenttiinsa liittyen. Tunteet olivat monilla vahvoja ja liittyivät usein esiintymiseen. Häpeäntunteet aiheuttivat motivaation puutteen. Vastaajat eivät siis halunneet harjoitella enää, joka lisäsi häpeän tunteita. Esiintyessä moni tunti häpeää. Osa kieltäytyi soolojen soitosta ja haki pienempää roolia esityksessä, kun taas osa kieltäytyi kokonaan esiintymästä. Muutama vastaaja koki kuitenkin, että sivuinstrumentilla esiintyminen oli helpompaa kuin pääinstrumentilla. Sivuinstrumentilla täydellisen suorituksen tavoittelu jäi sivuseikaksi.
Soittokokemus ja hyvä pedagogi ovat tärkeässä asemassa. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että häpeän tunteet helpottavat kokemuksen karttuessa. Myös kannustava opettaja oli yksi tärkeä elementti häpeän helpottamiselle. Kokemukset varsinkin tiukoista tai ilkeistä pedagogeista aiheuttivat häpeäntunteita. Huijarisyndrooma oli myös termi, jota vastaajat käyttivät usein. Kokemus siitä, että ei ”oikeasti” ole kyseisen instrumentin soittaja.
Opinnäytetyö on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat ymmärtää sivuinstrumentin näkökulmaa paremmin. Sivuinstrumenttioppilaita opettavat saavat lisää työkaluja oppilaiden tukemiseen. Tärkein löytö oli se, että pedagogi ei saa pitää pää- ja sivuinstrumentin soittajia eriarvoisina. Oppilaat on hyvä kohdata omalla tasollaan.
Tavoite oli ymmärtää sivuinstrumentin soittajien kokemaa häpeää. Avainasemassa oli pää- ja sivuinstrumentin vertailu. Mitä eri tunteita soittajat tuntevat niihin soittimiin liittyen? Vertailu oli tärkeää, että tunteet erottuvat selkeästi. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Aineisto kerättiin kyselylomaketutkimuksessa internetissä. Siihen vastasi 21 henkilöä. Henkilökohtainen kokemus riitti perusteluksi sivuinstrumentin määrittämiseen.
Tuloksista selvisi, että suurin osa vastaajista oli kokenut häpeäntunteita sivuinstrumenttiinsa liittyen. Tunteet olivat monilla vahvoja ja liittyivät usein esiintymiseen. Häpeäntunteet aiheuttivat motivaation puutteen. Vastaajat eivät siis halunneet harjoitella enää, joka lisäsi häpeän tunteita. Esiintyessä moni tunti häpeää. Osa kieltäytyi soolojen soitosta ja haki pienempää roolia esityksessä, kun taas osa kieltäytyi kokonaan esiintymästä. Muutama vastaaja koki kuitenkin, että sivuinstrumentilla esiintyminen oli helpompaa kuin pääinstrumentilla. Sivuinstrumentilla täydellisen suorituksen tavoittelu jäi sivuseikaksi.
Soittokokemus ja hyvä pedagogi ovat tärkeässä asemassa. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että häpeän tunteet helpottavat kokemuksen karttuessa. Myös kannustava opettaja oli yksi tärkeä elementti häpeän helpottamiselle. Kokemukset varsinkin tiukoista tai ilkeistä pedagogeista aiheuttivat häpeäntunteita. Huijarisyndrooma oli myös termi, jota vastaajat käyttivät usein. Kokemus siitä, että ei ”oikeasti” ole kyseisen instrumentin soittaja.
Opinnäytetyö on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat ymmärtää sivuinstrumentin näkökulmaa paremmin. Sivuinstrumenttioppilaita opettavat saavat lisää työkaluja oppilaiden tukemiseen. Tärkein löytö oli se, että pedagogi ei saa pitää pää- ja sivuinstrumentin soittajia eriarvoisina. Oppilaat on hyvä kohdata omalla tasollaan.