1-3-vuotiaan lapsen puheen kehitys ja terveydenhoitajan antama tuki lastenneuvolassa
Latomaa, Eveliina (2013)
Latomaa, Eveliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja, joita terveydenhoitaja voi käyttää työssään tukeakseen 1-3-vuotiaan lapsen puheen kehitystä. Tarkoituksena oli myös kuvailla puheen kehitystä joka ikävuosi yksivuotiaasta kolmevuotiaaseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa terveydenhoitajille ja vanhemmille lisää tietoa 1-3-vuotiaan lapsen puheen kehityksestä sekä miten terveydenhoitaja voi tukea työssään 1-3-vuotiaan lapsen puheen kehitystä lastenneuvolassa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla kahta lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa. Haastattelut sisälsivät 16 avointa kysymystä. Haastattelut toteutettiin elokuussa 2013. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastatteluiden avulla haluttiin kerätä monipuolista tietoa 1-3-vuotiaan lapsen puheen kehityksestä ja puheen tukemisesta lastenneuvolassa. Lisäksi haastatteluiden tavoitteena oli saada enemmän tietoa normaalista puheen kehityksestä sekä selvittää mitä erilaisia puheen häiriöitä on.
Tuloksista selvisi, että terveydenhoitajat pitivät tärkeänä sitä, että lapsen puheen kehitys tapahtuu hyvin yksilöllisesti. Terveydenhoitajat korostivat puheen tukemisen keinojen tärkeyttä. Terveydenhoitajan ja vanhempien välisellä yhteistyöllä oli suuri merkitys lapsen puheen kehityksen seurannassa. Terveydenhoitajan on hyvä ottaa huomioon koko lapsen kehitys.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla kahta lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa. Haastattelut sisälsivät 16 avointa kysymystä. Haastattelut toteutettiin elokuussa 2013. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastatteluiden avulla haluttiin kerätä monipuolista tietoa 1-3-vuotiaan lapsen puheen kehityksestä ja puheen tukemisesta lastenneuvolassa. Lisäksi haastatteluiden tavoitteena oli saada enemmän tietoa normaalista puheen kehityksestä sekä selvittää mitä erilaisia puheen häiriöitä on.
Tuloksista selvisi, että terveydenhoitajat pitivät tärkeänä sitä, että lapsen puheen kehitys tapahtuu hyvin yksilöllisesti. Terveydenhoitajat korostivat puheen tukemisen keinojen tärkeyttä. Terveydenhoitajan ja vanhempien välisellä yhteistyöllä oli suuri merkitys lapsen puheen kehityksen seurannassa. Terveydenhoitajan on hyvä ottaa huomioon koko lapsen kehitys.