ENSIHOITAJIEN NÄKEMYKSIÄ OSAAMISEN ARVIOINNISTA JA SEN KEHITTÄMISESTÄ
Tanskanen, Erkki (2022)
Tanskanen, Erkki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417893
Tiivistelmä
Ensihoitajien osaamisen arvioinnilla on tarkoitus varmistaa tasalaatuinen ensihoito valta-kunnallisesti ja parantaa potilasturvallisuutta. Osaamisen arvioinnin sisältö ja toteutustapa ensihoidossa vaihtelee Suomessa sairaanhoitopiireittäin. Osassa sairaanhoitopiirejä käytetään edelleen ainoastaan teoriatietoutta mittaavaa osaamisen arviointia, mutta jo yli kolmasosa käyttää osaamisen arviointiin vain simulaatiota, ja tämä suuntaus näyttäisi lisääntyvän. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä eli Essote. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ensihoidossa työskentelevien ensihoitajien kokemuksia nykymuotoisesta osaamisen arvioinnista Essoten ensihoidossa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa osaamisen arvioinnin kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluilla, johon osallistui yhteensä viisitoista hoitotason ensihoitajaa, joilla kaikilla oli vähintään viiden vuoden työkokemus Essoten ensihoidosta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysin avulla. Tutkimuksen mukaan osaamisen arviointia tulisi Essoten ensihoitopalvelussa uudistaa niin sisällöltään kuin toteutustavaltaankin. Nykyinen osaamisen arviointimalli koetaan ainoastaan teoriaosaamista arvioivaksi. Käytännön osaamisen arviointi puuttuu kokonaisuudessaan. Tuloksista käy ilmi, että käytännön osaamisen arviointiin tulisi käyttää simulaatio-oppimista. Ensihoitoon perehtyneen lääkärin tulisi osallistua osaamisen arviointitilaisuuksiin ja ensihoitotehtäviltä saatava palaute sisällyttää kiinteäksi osaksi osaamisen arviointia. Työkierto nähtiin positiivisena osaamista lisäävänä tekijänä ensihoidossa. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää osaamisen arvioinnin kehittämisessä Essoten ensihoidossa. Jatkotutkimusaiheina esitetään osaamisen arvioinnin merkitystä potilasturvallisuuteen sekä valtakunnallisesti yhdenmukaisten osaamisen arvioinnin kriteereitä ja menetelmiä, jolla varmistettaisiin hoidon laadun tasalaatuisuus nykyistä paremmin.