Rekrytointiprosessin kehittäminen hakijakokemuksen näkökulmasta
Joronen, Sari (2022)
Joronen, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061517990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061517990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen rekrytointiprosessia siten, että sekä hakijoiden kokemus rekrytointiprosessista, että heidän ymmärrys haettavan työtehtävän sisällöstä paranevat. Tutkimuksen toimeksiantaja on Oulun Osuuspankki.
Työelämän ajankohtaset ilmiöt, kuten osaajapula ja älykkääseen teknologiaan perustuva murros vaikuttavat tulevina vuosina merkittävästi organisaatioiden tapaan rekrytoida. Aiheen valintaan vaikutti sen ajankohtaisuuden lisäksi myös kohdeorganisaatiossa havaittu käytännön ongelma. Useat aloitustason tehtäviin palkatuista työntekijöistä olivat kokeneet työn sisältöön liittyviä yllätyksiä töiden aloittamisen jälkeen. Ilmiö voi olla haitallinen sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta, sillä liian suuri ero odotusten ja todellisuuden välillä voi vaikuttaa negatiivisesti työtyytyväisyyteen ja työssä suoriutumiseen, ja johtaa kasvavaan vaihtuvuuteen.
Opinnäytetyön teoriaosuuden lähtökohtana on työnhakijan työnhakuprosessi, ja työnantajan rekrytointiprosessi, jotka yhdessä muodostavat kasvualustan hakijakokemukselle. Hakijakokemus muodostuu kaikesta suorasta ja epäsuorasta vuorovaikutuksesta, jota tapahtuu työnhakijan ja työnantajan välillä työnhaun yhteydessä. Hakijakokemuksen muodostumisen kannalta kaikkein tärkeimpiä tekijöitä ovat kommunikaatio ja rekrytointiprosessin kesto, hakijoiden kohtelu rekrytointiprosessin aikana, sekä oikeudenmukaisuus. Tutkimus on rajattu siten, että siinä keskitytään tarkastelemaan työnhakuvaihetta, arviointivaihetta ja päätöksentekovaihetta. Näihin vaiheisiin sisältyviä, merkityksellisiä vuorovaikutustilanteita työnhakijan ja työnantajan välillä tarkastellaan hakijakokemukseen vaikuttavien tekijöiden kautta.
Toimintatutkimukseen sisältyi viisi haastattelua, kolme ryhmäkeskustelua ja kolme kyselyä, jotka toteutettiin marraskuun 2021 ja maaliskuun 2022 välisenä aikana. Haastattelutulosten ja ryhmäkeskustelujen perusteella kohdeorganisaation rekrytointiprosessiin tehtiin useita hakijakokemuksen parantamiseen ja informatiivisuuden lisäämiseen tähtääviä muutoksia, jotka vietiin käytäntöön kesätyö 2022 -rekrytointiprosessin yhteydessä. Yksi toteutetuista muutoksista oli työn realistiseen ennakkokuvaukseen perustuva video, joka liitettiin työpaikkailmoituksen yhteyteen. Toteutettujen muutosten vaikutuksia hakijakokemukseen selvitettiin vaiheistetun hakijakokemuskyselyn avulla kesätyö 2022 -rekrytointiprosessin aikana.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että hakijat kokivat realistisen työn ennakkokuvauksen tarjonneen tärkeää tietoa asiakasneuvojan työstä. Hakijakokemukseen vaikutti erityisen positiivisesti vuorovaikutus kohdeorganisaation henkilöstön kanssa. Rekrytointiprosessin kesto vaikutti hakijakokemukseen negatiivisesti niiden kohdalla, jotka olivat mukana paljon hakijoita sisältäneessä rekrytointiprosessissa. Pienemmän määrän hakijoita sisältäneeseen rekrytointiin osallistuneet hakijat puolestaan kokivat prosessin olleen nopea ja sujuva, ja lyhyen keston vaikuttaneen hakijakokemukseen positiivisesti.
Työelämän ajankohtaset ilmiöt, kuten osaajapula ja älykkääseen teknologiaan perustuva murros vaikuttavat tulevina vuosina merkittävästi organisaatioiden tapaan rekrytoida. Aiheen valintaan vaikutti sen ajankohtaisuuden lisäksi myös kohdeorganisaatiossa havaittu käytännön ongelma. Useat aloitustason tehtäviin palkatuista työntekijöistä olivat kokeneet työn sisältöön liittyviä yllätyksiä töiden aloittamisen jälkeen. Ilmiö voi olla haitallinen sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta, sillä liian suuri ero odotusten ja todellisuuden välillä voi vaikuttaa negatiivisesti työtyytyväisyyteen ja työssä suoriutumiseen, ja johtaa kasvavaan vaihtuvuuteen.
Opinnäytetyön teoriaosuuden lähtökohtana on työnhakijan työnhakuprosessi, ja työnantajan rekrytointiprosessi, jotka yhdessä muodostavat kasvualustan hakijakokemukselle. Hakijakokemus muodostuu kaikesta suorasta ja epäsuorasta vuorovaikutuksesta, jota tapahtuu työnhakijan ja työnantajan välillä työnhaun yhteydessä. Hakijakokemuksen muodostumisen kannalta kaikkein tärkeimpiä tekijöitä ovat kommunikaatio ja rekrytointiprosessin kesto, hakijoiden kohtelu rekrytointiprosessin aikana, sekä oikeudenmukaisuus. Tutkimus on rajattu siten, että siinä keskitytään tarkastelemaan työnhakuvaihetta, arviointivaihetta ja päätöksentekovaihetta. Näihin vaiheisiin sisältyviä, merkityksellisiä vuorovaikutustilanteita työnhakijan ja työnantajan välillä tarkastellaan hakijakokemukseen vaikuttavien tekijöiden kautta.
Toimintatutkimukseen sisältyi viisi haastattelua, kolme ryhmäkeskustelua ja kolme kyselyä, jotka toteutettiin marraskuun 2021 ja maaliskuun 2022 välisenä aikana. Haastattelutulosten ja ryhmäkeskustelujen perusteella kohdeorganisaation rekrytointiprosessiin tehtiin useita hakijakokemuksen parantamiseen ja informatiivisuuden lisäämiseen tähtääviä muutoksia, jotka vietiin käytäntöön kesätyö 2022 -rekrytointiprosessin yhteydessä. Yksi toteutetuista muutoksista oli työn realistiseen ennakkokuvaukseen perustuva video, joka liitettiin työpaikkailmoituksen yhteyteen. Toteutettujen muutosten vaikutuksia hakijakokemukseen selvitettiin vaiheistetun hakijakokemuskyselyn avulla kesätyö 2022 -rekrytointiprosessin aikana.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että hakijat kokivat realistisen työn ennakkokuvauksen tarjonneen tärkeää tietoa asiakasneuvojan työstä. Hakijakokemukseen vaikutti erityisen positiivisesti vuorovaikutus kohdeorganisaation henkilöstön kanssa. Rekrytointiprosessin kesto vaikutti hakijakokemukseen negatiivisesti niiden kohdalla, jotka olivat mukana paljon hakijoita sisältäneessä rekrytointiprosessissa. Pienemmän määrän hakijoita sisältäneeseen rekrytointiin osallistuneet hakijat puolestaan kokivat prosessin olleen nopea ja sujuva, ja lyhyen keston vaikuttaneen hakijakokemukseen positiivisesti.