Formula Student -ajoneuvon hybridivoimansiirron akunhallintajärjestelmä
Lampela, Petri (2022)
Lampela, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518004
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen korkeakoulujen Formula Student -tiimille nimeltään Tampere Formula Student. Työn tavoitteena oli toteuttaa akunhallintajärjestelmä, joka on osa Tampere Formula Student -tiimin vuoden 2022 kilpa-auton hybridivoimansiirtojärjestelmää. Toteutettu akunhallintajärjestelmä on yhden piirilevyn sulautettu järjestelmä, jonka suunnittelu, toteutus ja testaus esitellään tässä opinnäytetyössä.
Suunnitteluosuus sisältää työn lähtökohtien ja vaatimusten esittelyn, jonka jälkeen esitellään järjestelmän piirikaaviosuunnittelu. Lisäksi suunnitteluosuudessa esitellään lyhyemmin piirilevyn sekä ohjelmiston suunnittelun pääkohdat.
Toteutusosuudessa esitellään piirilevyn valmistusprosessi, ohjelmiston luonti ja sen toiminta korkealla tasolla sekä akunhallintajärjestelmän integrointi osaksi hybridivoimansiirtojärjestelmää.
Testausosuudessa esitellään järjestelmän testaus luodun testaussuunnitelman mukaisesti ja testauksesta saadut tulokset. Hybridijärjestelmän muiden osien valmistuksen viivästymisen seurauksena akunhallintajärjestelmän testauksessa esitellään ainoastaan järjestelmän elektroniikan perustestaukset.
Lopputuloksena työssä syntyi ensimmäinen kehitysversio kyseiseen hybridivoimansiirtoon toteutetusta akunhallintajärjestelmästä. Akunhallintajärjestelmä toimii lähtökohtana tulevien versioiden kehityksessä.
Suunnitteluosuus sisältää työn lähtökohtien ja vaatimusten esittelyn, jonka jälkeen esitellään järjestelmän piirikaaviosuunnittelu. Lisäksi suunnitteluosuudessa esitellään lyhyemmin piirilevyn sekä ohjelmiston suunnittelun pääkohdat.
Toteutusosuudessa esitellään piirilevyn valmistusprosessi, ohjelmiston luonti ja sen toiminta korkealla tasolla sekä akunhallintajärjestelmän integrointi osaksi hybridivoimansiirtojärjestelmää.
Testausosuudessa esitellään järjestelmän testaus luodun testaussuunnitelman mukaisesti ja testauksesta saadut tulokset. Hybridijärjestelmän muiden osien valmistuksen viivästymisen seurauksena akunhallintajärjestelmän testauksessa esitellään ainoastaan järjestelmän elektroniikan perustestaukset.
Lopputuloksena työssä syntyi ensimmäinen kehitysversio kyseiseen hybridivoimansiirtoon toteutetusta akunhallintajärjestelmästä. Akunhallintajärjestelmä toimii lähtökohtana tulevien versioiden kehityksessä.