Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen mielipiteiden vaikutus perheen ostopäätöksiin elintarvikkeita ostaessa

Uimolainen, Julia (2022)

Avaa tiedosto
Uimolainen_Julia.pdf (1.403Mt)
Lataukset: 


Uimolainen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millainen vaikutus 2–7-vuotiailla lapsilla on perheen elintarvikeostopäätöksiin. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää mihin elintarvikekategorioihin vanhemmat kokevat lastensa vaikuttavan eniten ja mitä vaikuttamisstrategioita he hyödyntävät vaikuttamispyrkimyksissään.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä tutustutaan pienten lasten käyttämiin vaikuttamisstrategioihin. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin sähköisen Google Forms -kyselylomakkeen avulla. Kysely oli avoinna viikon ajan keväällä 2022, jonka aikana vastauksia kertyi 605 kappaletta.

Tutkimustulokset osoittavat, että lasten vaikutus vanhempien ostopäätöksiin oli melko vähäistä useamman elintarvikekategorian kohdalla. Eniten lapset vaikuttavat hedelmien ja vihannesten ostopäätöksiin. Melko paljon vaikutusta oli myös leipien sekä hiutaleiden, murojen ja leivontatarvikkeiden ostopäätöksissä. Vanhemmat kertoivat lastensa hyödyntävän vaikuttamispyrkimyksissään useimmiten suoran pyynnön esittämistä. Tarkasteltaessa vanhempien demografisten ryhmien välisiä muuttujia, oli tulojen kohdalla havaittavissa eniten tilastollisesti merkitseviä eroja. Tutkimus osoittaa, että jo pienillä lapsilla on vaikutusta perheen ostopäätöksiin useamman elintarvikekategorian kohdalla, jonka takia markkinoijien ja elintarvikeyritysten on hyvin tärkeää ymmärtää lasten kasvava rooli perheen ostopäätöksenteossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste