Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myyntilaskutusprosessin kehittäminen : Niemi Palvelut Oy:ssä

Laamanen, Eetu (2014)

Avaa tiedosto
Laamanen_Eetu.pdf (427.6Kt)
Lataukset: 


Laamanen, Eetu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja luoda toimeksiantajalle mahdollisimman tarkka kuva Niemi Palvelut Oy:n myyntilaskutuksen prosessista, sen ongelmista ja pohtia kehitysehdotuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää myyntilaskutuksen prosessia Niemi Palvelut Oy:ssä sekä vähentää virheellisiä laskuja Tampereen yksikön alueella.

Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka teoreettisena viitekehyksenä toimii prosessien ja prosessien kehittämisen teoria sekä myyntilaskutusprosessin teoria. Aineiston hankintaan käytettiin haastatteluja, havainnointia, dokumenttianalyysiä ja prosessianalyysia. Monipuolisella aineistolla pyrittiin saavuttamaan mahdollisimman tarkka kuva Niemi Palvelut Oy:n myyntilaskutusprosessista ja sen ongelmakohdista. Havainnointia tapahtui työntekijänä ja haastattelut prosessin eri osissa toimivilta henkilöiltä tarkensivat opinnäytetyön tekijän kuvaa tutkittavasta prosessista. Dokumenttianalyysi ja prosessianalyysi tukevat myyntilaskutusprosessin hahmottamista ja ongelmien analysointia.

Myyntilaskutusprosessin ongelmat tulevat usein esille vasta taloushallinnon osastolla, jossa tapahtuu Niemi Palvelut Oy:n laskutus. Ongelmia ilmenee koko prosessin ajan, mutta suurimmat niistä kohdistuvat muuttolaatikoiden vuokrauksen ja muuttoprojektien yhteydessä käytettäviin lähetteisiin. Virheellisesti täytetty lähete aiheuttaa useasti myös virheellisen laskun asiakkaalle. Reklamaatioraporttien perusteella muuttoprojekteissa tavaraa vaurioituu jonkin verran muuton aikana, kuten muuttotavaraa muuttoautoon kannettaessa tai kuljetuksen aikana.

Ongelman analysoinnin ja kehitysehdotusten avulla pyritään kehittämään koko myyntilaskutusprosessia. Opinnäytetyössä havaittiin, että koko prosessia ei tarvitse muuttaa vaan kehittää sen toimimattomia osia tehokkaammiksi. Johtopäätökset tutkittavasta ongelmasta viittaavat kehittämään lähetteitä helpommin täytettäviksi ja käsiteltäviksi. Uudenlaisen ohjelomakkeen luominen asiakkaalle selkeyttää muuttolaatikoiden palautuksen prosessia asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi oman henkilöstön koulutuksen ja sisäisten ohjeiden kautta voitaisiin prosessin sujuvuutta parantaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste