Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mimesiksen jäljillä : puiset palikat todellisuuden peilinä

Halme, Roosa (2022)

 
Avaa tiedosto
Halme_Roosa.pdf (5.727Mt)
Lataukset: 


Halme, Roosa
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061618151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on jäsentää kirjoittajansa toteuttaman palikkateatterin filosofiaa mimesiksen näkökulmasta ja toisaalta hahmottaa mimesiksen monimuotoista käsitettä palikkateatterin avulla. Opinnäytetyö tutkii, miten mimesis-käsitteen kautta voi havainnollistaa sitä, mitä tapahtuu palikkateatterinäyttämöllä.

Palikkateatteri on visuaalista teatteria ja taiteen kentällä syntynyt menetelmä, jota kirjoittaja on kehittänyt ja harjoittanut viimeisen kymmenen vuoden aikana KO-KOO-MO -konseptin puitteissa. Palikkateatterin keskiössä on neutraaleista, abstrakteista puupalikoista huokuva tyhjyys, jossa täyttyy potentiaali olla mitä vain.

Opinnäytetyö tuo esiin palikkateatterin tarttumapintoja mimesikseen teatterin ja taiteen filosofian konteksteissa. Mimesis on länsimaisen taidefilosofian ydinkäsite, jonka juuret ulottuvat antiikin aikoihin. Opinnäytetyö tarkastelee antiikin filosofien Platonin ja Aristoteleen käsityksiä mimesiksestä sekä Heideggerin ajatuksia aiheesta, kuljettaen mukanaan puisten palikoiden olemusta filosofian hahmottamisen tukena. Opinnäytetyö pohtii puisten palikoiden kautta kokijan aktiivisuutta palikkateatterissa sekä mielikuvituksen voimaa inhimillisenä kykynä ja mimesiksen toteutumisen moottorina. Se kertoo mimesiksen monitasoisesta roolista nykynukketeatterissa ja lähestyy palikkateatterin mimeettisyyttä tyhjyyden filosofian ja eksistentialismin kautta. Työn viimeinen osa pohtii palikkateatterin ja mimesiksen kietoutumista empatian kokemisen tukemiseen ja kaiken ykseyteen.

Opinnäytetyö toteaa, että puisilla palikoilla rakentamalla voimme kuvata ja havainnoida suhdetta maailmaan ympärillämme ja sisällämme. Samalla puisten palikoiden kautta voimme hahmottaa ja konkretisoida mimesiksen olemusta. Palikoissa kohtaavat mielikuvien ja näkemisen monitulkintaisuuden useat tasot sekä todellisuuden kokemus.
 
The aim of this thesis is to structure the philosophy of block theater realized by its author from the perspective of mimesis and, on the other hand, to outline the diverse concept of mimesis with the help of block theater. The thesis explores how the mimesis concept can be used to demonstrate what is happening on the block theater stage.

Block theater is visual theater and a method born in the field of art, developed and practiced by the author over the last ten years within the KO-KOO-MO concept. The core of block theatre is emptiness. The neutral, abstract blocks of wood are empty per se, and as such have full potential of being anything.

The thesis raises the concrete aspects of block theater in the contexts of philosophy of art and theater. Mimesis is the core concept of western philosophy of art, its roots go back to ancient times. The thesis examines the perceptions of the ancient philosophers Plato and Aristotle about mimesis and Heidegger 's thoughts on the subject, carrying with it the essence of wooden blocks in support of the perception of philosophy. Through wooden blocks, the thesis considers the activeness of the experiencer in block theater as well as the power of the imagination as a human ability and the engine of the realization of mimesis. The thesis discusses the multilevel role of mimesis in contemporary puppet theater and approaches the mimetics of block theater through the philosophy of emptiness and existentialism. The final part of the work considers the intertwining of block theater and mimesis to support the experience of empathy and the unity of everything.

The thesis states that by building with wooden blocks, we can describe and perceive the relationship to the world around us and within us. At the same time, through wooden blocks, we can outline and concretize the essence of the mimesis. In the blocks, several levels of ambiguity of images and seeing as well as the experience of reality meet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste