Lessons to learn -prosessin kehittäminen
Ternava, Edon (2022)
Ternava, Edon
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718156
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii lessons to learn -prosessin kehittämistä, jonka tavoitteena on kerätä talteen projektien aikana havaittuja asioita, kokemuksia ja niiden kautta oppimista. Opitun tiedon ja kokemuksen hyödyntämisellä tulevaisuuden projekteissa tähdätään projekteihin liittyvien prosessien parantamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan projekteista oppimisen menetelmiä ja niiden kirjaamistapoja, joiden hyötykäyttöä pyritään tuomaan esille prosessin avulla. Nykytilakartoitus suoritettiin tässä opinnäytetyössä aiheeseen liittyviin teemahaastatteluihin ja kyseylomakkeella, joka jaettiin yrityksen henkilöstölle.
Opinnäytetyössä ilmeni, että tietokannan tärkeyttä ja oppien keräämistä on pyrittävä tehostamaan mahdollisimman paljon, jotta koko prosessi on pitkäaikaisesti menestyvä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan projekteista oppimisen menetelmiä ja niiden kirjaamistapoja, joiden hyötykäyttöä pyritään tuomaan esille prosessin avulla. Nykytilakartoitus suoritettiin tässä opinnäytetyössä aiheeseen liittyviin teemahaastatteluihin ja kyseylomakkeella, joka jaettiin yrityksen henkilöstölle.
Opinnäytetyössä ilmeni, että tietokannan tärkeyttä ja oppien keräämistä on pyrittävä tehostamaan mahdollisimman paljon, jotta koko prosessi on pitkäaikaisesti menestyvä.