Työntekijöiden kokemus työhyvinvoinnin työkaluista sekä organisaatiokulttuurista: case: yhtiö X
Mankonen, Maiju (2022)
Mankonen, Maiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061918916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061918916
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa yhtiön X työhyvinvoinnin työkalujen työntekijäkokemuksesta sekä siitä, tukeeko yhtiön X organisaatiokulttuuri työntekijöiden työhyvinvointia. Toive kyseiselle aiheelle tuli yhtiön X henkilöstöasiantuntijoilta. Tämän tavoitteen pohjalta laadittiin tutkimuskysymykset:
- Miten tämän hetken työhyvinvoinnin työkalut koetaan yhtiössä X?
- Tukeeko yhtiön X organisaatiokulttuuri työntekijöiden työhyvinvointia?
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin yhtiön X Jyväskylän toimipisteen työntekijöille. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin graafista tarkastelua, tulosten arvojen jakautumisen esittämistä prosenttilukujen avulla sekä avoimien vastausten teemoittelua.
Keskeisenä tuloksena työhyvinvoinnin työkalujen osalta ilmeni, että iso osa työntekijöistä ei ollut tietoinen kaikista yrityksessä käytössä olevista työhyvinvoinnin työkaluista. Kuitenkin, kun työkalut lueteltiin kyselyn
alussa, 73,5 % vastaajista koki, että niistä kaikista on työntekijöille hyötyä eri elämäntilanteissa. Suurempaa muutoshalukkuutta työkaluihin ei noussut.
Organisaatiokulttuurin osalta keskeisimmät tulokset kertoivat, että iso osa työntekijöistä koki vahvaa luottoa sekä toisiin työkavereihin että esimieheensä. Myös tuen saanti tarpeen vaatiessa koettiin olevan hyvällä
tasolla. Tulosten perusteella osaamisen johtaminen, sisäinen motivaatio sekä työyhteisöön perehdyttäminen olivat heikoimmalla tasolla.
Johtopäätös saaduista tuloksista oli, että yhtiön X nykyiset työhyvinvoinnin työkalut tulee tuoda työntekijöille paremmin tietoisuuteen järjestämällä niistä esimerkiksi laaja koulutus tai tiedotustilaisuus. Suurempia muutoksia nykyisiin työkaluihin ei kuitenkaan tarvitse tehdä. Organisaatiokulttuurin osalta johtopäätös oli,
että yhtiön X organisaatiokulttuuri tukee jo laajasti työntekijöiden hyvinvointia, sillä tulokset olivat yleisesti hyvällä tasolla.
- Miten tämän hetken työhyvinvoinnin työkalut koetaan yhtiössä X?
- Tukeeko yhtiön X organisaatiokulttuuri työntekijöiden työhyvinvointia?
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin yhtiön X Jyväskylän toimipisteen työntekijöille. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin graafista tarkastelua, tulosten arvojen jakautumisen esittämistä prosenttilukujen avulla sekä avoimien vastausten teemoittelua.
Keskeisenä tuloksena työhyvinvoinnin työkalujen osalta ilmeni, että iso osa työntekijöistä ei ollut tietoinen kaikista yrityksessä käytössä olevista työhyvinvoinnin työkaluista. Kuitenkin, kun työkalut lueteltiin kyselyn
alussa, 73,5 % vastaajista koki, että niistä kaikista on työntekijöille hyötyä eri elämäntilanteissa. Suurempaa muutoshalukkuutta työkaluihin ei noussut.
Organisaatiokulttuurin osalta keskeisimmät tulokset kertoivat, että iso osa työntekijöistä koki vahvaa luottoa sekä toisiin työkavereihin että esimieheensä. Myös tuen saanti tarpeen vaatiessa koettiin olevan hyvällä
tasolla. Tulosten perusteella osaamisen johtaminen, sisäinen motivaatio sekä työyhteisöön perehdyttäminen olivat heikoimmalla tasolla.
Johtopäätös saaduista tuloksista oli, että yhtiön X nykyiset työhyvinvoinnin työkalut tulee tuoda työntekijöille paremmin tietoisuuteen järjestämällä niistä esimerkiksi laaja koulutus tai tiedotustilaisuus. Suurempia muutoksia nykyisiin työkaluihin ei kuitenkaan tarvitse tehdä. Organisaatiokulttuurin osalta johtopäätös oli,
että yhtiön X organisaatiokulttuuri tukee jo laajasti työntekijöiden hyvinvointia, sillä tulokset olivat yleisesti hyvällä tasolla.