Markkinointi Snapchatin AR-tehosteilla
Nisonen, Roope (2022)
Nisonen, Roope
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017375
Tiivistelmä
Snapchat on ollut suuri tekijä sosiaalisessa mediassa jo monen vuoden ajan ja siltä löytyy valtava käyttäjäkunta. Moni mieltää yhdeksi sovelluksen tärkeimmistä ominaisuuksista hauskat tehosteet, jotka hyödyntävät AR-teknologiaa. Nämä tehosteet tarjoavat myös mainostajille hyvin erilaisen ja mielenkiintoisen tavan mainostaa tuotteitaan.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka Snapchatin AR-tehosteita tehdään ja miten niillä voi mainostaa. Tavoitteena on, että yritykset, jotka eivät vielä mainosta Snapchatissä, saavat tutkielman luettuaan paremman ymmärryksen siitä, miten alusta – ja erityisesti tehosteilla mainostaminen – toimii.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusosuudessa selvitettiin verkosta löytyvän statistiikan ja artikkelien avulla Snapchat-sovelluksen käyttäjäkuntaa ja sovelluksen käyttötapoja, sekä sitä, miten Snapchat vertautuu näissä asioissa kilpailijoihinsa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, että kuinka Snapchatin AR-tehosteita tehdään ja julkaistaan käyttäjille. Työtä varten myös kehitettiin yksi tehoste, joka julkaistiin Snapchatissä.
Tutkimuksen tuloksista voitiin todeta, että Snapchat on sosiaalisessa mediassa merkittävä alusta, jonka suosio on yhä kasvussa. Nuori käyttäjäkunta ei kuitenkaan ymmärrettävästi sovi kaikkien palveluiden ja tuotteiden kohderyhmäksi. Snap antaa mainostajille hyvät työkalut tehosteiden tekemiseen, joiden ansiosta tehosteiden luominen ei ole niin monimutkaista kuin voisi luulla. Täydennetty todellisuus tulee olemaan lähivuosina merkittävä teknologia, joka voi antaa paljon lisäarvoa monella liiketoiminnan alalla.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka Snapchatin AR-tehosteita tehdään ja miten niillä voi mainostaa. Tavoitteena on, että yritykset, jotka eivät vielä mainosta Snapchatissä, saavat tutkielman luettuaan paremman ymmärryksen siitä, miten alusta – ja erityisesti tehosteilla mainostaminen – toimii.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusosuudessa selvitettiin verkosta löytyvän statistiikan ja artikkelien avulla Snapchat-sovelluksen käyttäjäkuntaa ja sovelluksen käyttötapoja, sekä sitä, miten Snapchat vertautuu näissä asioissa kilpailijoihinsa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, että kuinka Snapchatin AR-tehosteita tehdään ja julkaistaan käyttäjille. Työtä varten myös kehitettiin yksi tehoste, joka julkaistiin Snapchatissä.
Tutkimuksen tuloksista voitiin todeta, että Snapchat on sosiaalisessa mediassa merkittävä alusta, jonka suosio on yhä kasvussa. Nuori käyttäjäkunta ei kuitenkaan ymmärrettävästi sovi kaikkien palveluiden ja tuotteiden kohderyhmäksi. Snap antaa mainostajille hyvät työkalut tehosteiden tekemiseen, joiden ansiosta tehosteiden luominen ei ole niin monimutkaista kuin voisi luulla. Täydennetty todellisuus tulee olemaan lähivuosina merkittävä teknologia, joka voi antaa paljon lisäarvoa monella liiketoiminnan alalla.