Revenue managementin hyödyntäminen hotelleissa pandemian aikana
Väänänen, Veera (2022)
Väänänen, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718191
Tiivistelmä
Revenue Management, eli suomeksi käännettynä tuottojohtaminen, on strateginen työkalu, jota voidaan käyttää osana yritystoiminnan kannattavuuden parantamista. Sen tavoitteen on auttaa yrityksiä tekemään taloudellisesti kannattavia päätöksiä niin lyhyellä- kuin pitkälläkin aikavälillä ja tätä kautta saavuttaa paras mahdollinen tuotto. Revenue Managementin perusperiaate on löytää tuotteelle tai palvelulle oikea ostaja, oikeaan aikaan ja hintaan, oikeaa kanavaa apuna käyttäen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka Revenue Managementin toimintatapoja hyödynnetään hotellisektorilla, erityisesti hinnoittelun näkökulmasta. Osana opinnäytetyötä suoritettiin sähköinen kyselytutkimus. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa hotellien suosimat Revenue Managementin tekniikat ennen koronpandemian alkua ja niiden mahdolliset muutokset sen seurauksena. Tutkimusmenetelmänä toimi strukturtoitu sähköinen kyselylomake koska tavoitteena oli kerätä kvantitatiivista tietoa.
Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että sopeutuminen nopeasti muuttuviin tilanteisiin sekä vaikeiden päätösten teko oli avainasemassa yritysten selviytymisessä haastavasta vuodesta. Yritysten oli löydettävä tasapaino oman strategiansa ja tarpeellisten muutosten välillä. Osa yrityksistä päätyi sulkemaan koko hotellinsa tilapäisesti, ja osa yrityksistä suoritti leikkauksia esimerkiksi henkilöstön- ja kiinteiden kulujen minimoinnilla. Tulosten perusteella ei ole mahdollista laatia yksiselitteistä strategiaa, joka toimii kaikilla yrityksillä. Revenue Managementin tekniikoita soveltaen yrityksillä on kuitenkin mahdollisuus löytää itselleen parhaat toimintatavat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka Revenue Managementin toimintatapoja hyödynnetään hotellisektorilla, erityisesti hinnoittelun näkökulmasta. Osana opinnäytetyötä suoritettiin sähköinen kyselytutkimus. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa hotellien suosimat Revenue Managementin tekniikat ennen koronpandemian alkua ja niiden mahdolliset muutokset sen seurauksena. Tutkimusmenetelmänä toimi strukturtoitu sähköinen kyselylomake koska tavoitteena oli kerätä kvantitatiivista tietoa.
Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että sopeutuminen nopeasti muuttuviin tilanteisiin sekä vaikeiden päätösten teko oli avainasemassa yritysten selviytymisessä haastavasta vuodesta. Yritysten oli löydettävä tasapaino oman strategiansa ja tarpeellisten muutosten välillä. Osa yrityksistä päätyi sulkemaan koko hotellinsa tilapäisesti, ja osa yrityksistä suoritti leikkauksia esimerkiksi henkilöstön- ja kiinteiden kulujen minimoinnilla. Tulosten perusteella ei ole mahdollista laatia yksiselitteistä strategiaa, joka toimii kaikilla yrityksillä. Revenue Managementin tekniikoita soveltaen yrityksillä on kuitenkin mahdollisuus löytää itselleen parhaat toimintatavat.